Tandläkare och spöken

Min mun har börjat paja. Efter en fem, sex års utebliven tandkontroll så kommer nu verkligheten ifatt mig. Tandköttet känns lite ömt. Inbillar mig att vissa tänder känns lösa och har svårt att få framtänderna att bli riktigt vita. Värst av allt är dock ena hörntanden, jag hoppas och tror att det är en visdomstand, som har fått ett stort hål i sidan. Så stort att mat fastnar i det när jag äter. Mycket obehagligt.

Obehagligt dyrt är det att gå till tandläkaren. Här har jag inte lyckats hitta någon politiker som tycker som jag: Jag anser att tänderna är en del av vår kropp, en vital del av människans förmåga att kunna tillgodogöra sig föda. Således borde detta gå som all annan subventionerad vård. Men icke, att ha funktionella tänder är en lyx. Krånglar tunga, läppar, hals och gom så är det sjukvård. Krånglar tänderna är det sjuk vård. Nåväl, Folktandvården i Partille: Efter bröllop och semester kommer jag med gaddar i behov av renovering.

På jobbet har flera av mina mannar haft kontakt med representanter från den “andra sidan”. Stora, hårda män, med fötterna på jorden berättar att de hört högljutt bankande på väggar utan att kunna finna någon som helst fysisk förklaring, sett en tydlig skepnad som verkar mycket missnöjd, upplevt att någon iaktar dem etc. Jag är normalt sett mycket skeptisk till sådant här, men när flera av dem berättar detta med sällan skådad uppriktighet blir man lite nyfiken. En annan skeptiker har tagit på sig att själv köra ett pass därute kommande fredagsnatt. Jag ser med spänning fram mot hans rapport i ärendet.

Tandtroll eller spöke? Partille, Oluff Nilssons väg, 2008.

Kanske är det en gammal anställd som är bitter på sin arbetsgivare. Kanske är det den förra ägaren till området som tycker att han fick för dåligt betalt för sin gamla stuga. Mest sannolikt är det ingenting alls. Men det får Mangegees rapport utvisa. To be continued…

+ 24. En ny, sista säsong, är på gång. Hoppas att Mandy (lönnmördare som kan ge Jack ordentligt med motstånd) är med. Och att mansuförfattarna gör ett bättre jobb än med förra säsongen som i mångt och mycket var rent usel.

– Min hörntand. Vågar inte längre äta något som det kan vara många tandtroll på. Godis och Coca Cola får vänta tills dess att tandläkarna ger grönt ljus. Kat försökte fresta med Geisha men inte ens det vågar man äta. Suck.

~ by onemountainsplace on July 17, 2008.

Leave a Reply

 
