Outfit completed, A Rigid Witch and A F***ing Bitch.

Idag, egentligen igår om man ska vara petig, fick jag äntligen ihop min outfit inför den stora dagen. Har varit en segdragen jakt på passande artiklar. Det ska ju vara både 50-tal och finfint. När allt satt på mig kände jag mig fin. Riktigt fin. Lite som en klassisk filmstjärnehunk från den svartvita eran. Nu ska jag bara öva in en massa coola moves och rappa repliker för att upplevelsen ska bli total.

Fördomar har vi alla, idag när vi skulle handla en bolero till Kat avverkade vi affär efter affär utan att hitta någonting. När vi så kliver in i ännu en möts vi av en expedit i 50 års åldern, hårt sminkad och med ett mycket stramt manér. “Shit vilken rigid häxa” var det första min hjärna konstaterade. Hon nickade lite avvaktande och fortsatte att vika kläder. När jag sen ville ha lite fart frågade jag helt enkelt expediten om hon hade några boleros eller lättare kavajer. Det är då det händer: Den rigida häxan visar sig vara en oerhört serviceminded, trevlig och intresserad kundtjusare! Hennes sätt tog oss båda med storm och istället för att bara köpa en kavaj så köpte vi även ett bälte. Snacka om otippat.

Så vad ska man säga? Fördomar har alla. Precis alla. Jag erkänner att jag har många. Många fördomar är dessutom oftast helt sanna, det har 14 år i min bransch lärt mig. Detta är dock inget man får lov att sätta på pränt. Hur som helst, den rigida häxan hade helt enkelt utseende och kroppsspråk mot sig. Livet är en lång lektion. Idag har jag blivit påmind om att man bör behandla en person efter dennes handlingar, inte efter karossen.

Greenpeace representerades på Kungsgatan denna eftermiddag av en riktig tonårshagga. Hon kom gåendes rakt emot oss och ställde frankt frågan om vad vi tycker om den rådande miljösituationen och om vi inte ville göra något konkret för att förbättra den. Jag replikerade att jag försöker ta mitt ansvar genom att sortera mina sopor och att jag har en miljöbil. “Då kanske ni skall ta ert ansvar och gå med i Greenpeace också!” säger den den ouppfostrade ungjäntan i hög ton. Vet inte var hon lärt sig denna intressanta försäljningsteknik, föga intresserade av ett fortsatt frasutbyte valde vi att lämna henne åt sitt öde i vår vackra stad. Skärp till Er, Greenpeace. Vårda Ert varumärke!

C&K läckert klädda i rutigt. Partille, Residensets parkering, 2008.

+ Iron Maiden. Finfina betyg efter deras spelning i huvudstaden. Glädjande nog har jag plåtar till deras Göteborgsframträdande och jag längtar. 26/7 brakar det loss på Nya Ullevi.

– Överfall. Att man inte kan få gå ifred på stan utan att bli överfallen av representanter från Greenpeace och andra organisationer. Snälla, det enda Ni gör är att få mig att bli avståndstagande till Er grej.

 

~ by onemountainsplace on July 18, 2008.

One Response to “Outfit completed, A Rigid Witch and A F***ing Bitch.”

  1. Du; Greenpeace. Jag; Amnesty.
    Kolla denna bloggpost på från min blogg… Osanna metoder.

    http://tomashalberstad.wordpress.com/2008/07/03/heat-trams-and-rights/

    Tycker annars att du gör dig mycket bra här i Internet. Du borde dock fixa din tagline från: Just another WordPress.com weblog, till typ; CTU STYLE IN YOUR FACE! (och så ringer telefonen: bipp-bipp birröööh… telefonsvararen går igång: Hi. This is Christer. I cant talk right now. I’m being chased by the most evil men on earth and somhow they seem to have gotten hold of every wepon on the planet. I’ll call you back as soon as I can but I have a feeling this might take a while; say 23 maybe 24 hours. Bye.)

Leave a Reply

 
