Vardagslyx, kyrkan och Jason Bourne.

Efter en trevlig dag på jobbet åkte jag till vår ICA-Maximus för att proviantera. Ensam var jag och jag unnade mig lyxen att förse mig med en kundvagn. Systematiskt betade jag av vår stora butiks utbud, undvek i vanlig ordning film och bokavdelningen för att inte råka spontanköpa något. Så kommer då brödhyllan. Rågkakorna, som är omtyckta av hela familjen, scannas in och åker i vagnen. Sen ser jag dem; Ett gäng nygräddade Hönökakor lockar mig med förföriskt immiga påsar. Eftersom att jag haft en finfin dag så unnade jag mig helt enkelt ett paket av denna delikatess. Hönökaka är som godast i två stadier: Nybakt och Nytinad. Den nybakade avnjuts helst med några skivor lagrad Grevé, den kalla med Kalles kaviar. Hönökaka – En lyx i vardagen.

Partille kyrka är en fin gammal byggnad från 1200-talet. Idag var jag och Kat där för att öva på ritualen inför nästa lördag. En helcool, modern, präst döpt till Per, mötte oss med shorts, sneakers och prästskjorta. Först satt vi ute i den fridfulla lunden utanför kyrkan och fyllde i lite måsten. Sen snackade vi lite lätt om aktuella psalmer och upplägg, slutligen så gjorde vi ett genrep inne i kyrkan. Kändes stort att göra det, även utan publik! Här sitter jag, med konstig min, med Per the Priest.

Lite samtal ute i det fria med prästen om stundande högtidsstund. Partille, Gamla Kronvägen, 2008.

Jason Bourne har ju gestaltats av Matt Damon i inte mindre än tre filmer i detta nu. Såg igår The Bourne Ultimatum och måste säga att detta var en agentfilm i hög klass. Enda invändningar är egentligen heltöntig titel och en väl tilltagen biljakt i New York City. I övrigt högexplosiv action, och med fingertoppskänsla. Olika miljöer och ett högt tempo gjorde att man fastnade fort och rejält. Slutet öppnade ju för en fortsättning, och visst; gärna för mig. Jag har gett den 8/10 på IMDB.

+ Min fantastiska, underbara dotter fyller denna dag 16 år. Grattis till dig tjejen!!!

– Glömde köpa rökt makrill. Även det en av Mr Onemountains absoluta favoriter. Köper den helst i fiskdisken och den skall vara hel, dvs med huvud och fenor kvar.

 

~ by onemountainsplace on July 24, 2008.

Leave a Reply

 
