Iron Maiden was there for Us, McDonalds wasn´t.

Iron Maiden har alltid varit något av favoriter om vi snackar Heavy Metal. Gillade dem väldigt tidigt men det var när de släppte plattan Somewhere in Time, jag gick i 7an då om jag inte minns fel, som alla bitarna föll på plats. Maiden har ett helt eget sound och klassades på 80-talet som ganska tuffa pojkar. Men som jag och Mr F kom fram till, med dagens mått mätt så framstår våra idoler som ganska schyssta och mysiga gubbar. Konserten var, i stora drag, alldeles fantastisk. Lite invändningar dock – De båda förbanden var crappy och helcoole Mr Dickinsons röst var bitvis som bortblåst i början. Teknik eller stämbandsrelaterat – Vet Ej.

Bruce och hans mannar levererade hur som haver, Eddie framträdde såväl mumifierad som i sin coola framtidsskepnad från Somewhere in Time. Massa klassiska låtar från deras storhetstid avverkades och trallvänligna Run to the Hills fick ordentlig fart på hela Ullevi. När konserten började närma sig sitt slut förklarade Bruce Dickinson vad han känner för Sverige och att dessa spelningar alltid är något speciellt. Vet inte, men det kändes som om han menade det han sade. MVG, Iron Maiden!

Nöjda fans i publikhavet. Göteborg, Nya Ullevi, 2008.

Mr Onemountain

Hungriga som bara den var vi när konserten var slut. Blev liksom inte av att köpa hamburgare inne eller utanför Ullevi då dessa endast tog cash. Jag bär ytterst sällan kontanter på mig och detta är ju medaljens baksida. Minns ju själv från tiden när vi hade egen firma, det kostade en slant att kunna erbjuda kortbetalning. Men å andra sidan hade vi ca 20 kunder om dagen medans Ullevi hade åtminstone 45 000 denna dag! Välkomna till år 2008 säger jag bara. Har Ni bott i en garderob de senaste fem åren? Ni hade fått sålt dubbelt så mycket vatten, öl, hamburgare, glass och snacks. Jag lovar!

Eftersom att det var lördag kväll, strax efter midnatt satte vi så vårt hopp till restaurangkedjan som alltid finns till hands. Eller inte. Partilles representant för den multinationella hamburgerkedjan hade stängt. Man hade gått hem, låst och släckt ner allt ihop. McDonalds – Öppet till 0200, det tycker jag att man kan ha som krav i och direkt utanför staden Göteborg. Minst sagt deppig så åktes det hem till en skål med Havrefras, istället för den Quarter Pounder som jag drömt om ända sen vi lämnade Ullevi.

+ Bruce Dickinson, ledargestalt för ett av världens bästa band. Som om det inte vore nog, killen har licens att flyga fullstora trafikflygplan och rattar således Maidens alldeles egna fraktflygplan. Han sägs även samla på riktiga tåg. DET är coolt.

– Småstaden Göteborg. Jag älskar Göteborg. Av hela mitt hjärta. Men faktum kvarstår, när McDonalds stänger på natten är det ingen storstad, det är en stor småstad. I Love New York.

 

~ by onemountainsplace on July 28, 2008.

Leave a Reply

 
