Mr Onemountains Bachelorparty.

Trodde i min enfald att mina närmaste vänner hade glömt bort mig. Så var dock inte fallet. Efter att ha varit ute med Kat och Mr J för att reka inför fotograferingen på lördag, så sitter det ett leende gäng grabbar i mitt kök. Mr A, Mr F och Mr T hälsar överdrivet vänligt och qvislingen Mr J visar sig helt plötsligt inte alls vara upptagen med Ms D. Snacka om grundlurad. Och Kat, min blivande fru, har alltså dragit en, eller egentligen flera, vita lögner för mig. Hennes blivande livskamrat…

När Mr F så börjar säga att det är dags att åka, så börjar magkulturen att svika mig. Ett mullrande börjar göra sig påmint från magtrakten och inte ens den välsmakande och väl kylda Staropramer som han överräcker till mig, förmår mig att känna någon som helst glädje med den uppståndna situationen. Jag erbjuds plats i Mr Js VW Polo och känner plötsligt viss trygghet när alla deltagande faktiskt kör egna bilar allesammans. “De tänker i alla fall inte supa ner sig själva” tänker jag lugnande.

Ut på Hisingen bär det och in i de ruffiga kvarteren på Exportgatan. Här visar sig Gökboet ligga och jag blir plötsligt påmind om Mr Ns svensexa i Trollhättan/Vänersborg förra året, där han blev mer eller mindre sönderskjuten av paintballs (bl.a. av undertecknad) och magen blir åter spänd som en ballong. Är vid det här laget inne på min tredje öl, men det är ändå tunga och ångestfyllda steg som bär min lekamen upp till plan två. Det visar sig dock bli femkamp, således mer tävling än förödmjukelse. Tack och lov för det.

1. Bågskytte. Tre försök var, så nära mitten som möjligt. Easy, piecy, lemonsqueecy tänkte jag, (för Er som inte vet, så var jag med i Gårdstens bågskytteklubb i hela tre veckor någon gång under högstadiet…) laddade på första pilen och träffade tämligen långt från mitten. Sista pilen satt där den skulle. Men vad hjälpte det när alla andra utom en presterade bättre. Placering: Näst sist.

2. Boxning. Försedda med groteskt stora boxningshandskar gällde det att under en HEL minut puckla på sin motståndare efter bästa förmåga. Det här var uthärdigt i ca 20 sekunder, därefter rann svetten ymnigt från ansikte och bål. Här kände jag att tjurskallen och hyfsat vältränade Mr J hade vinstchans. Men som i Rocky III visade sig Mr T bli en mycket farlig motståndare, och den hårde mannen från Finland var den ende som vann mer än en match. Respekt. Placering: Mitten nånstans.

3. The Bull, en maskin som guppar, snurrar, vrider och knycker. Precis som en Rodeotjur borta i US of A. En gren för den smidige och förutseende. Dvs inte för mig. Bara lillebrorsan var sämre, och vi fick båda efteråt höra att vi varit allt för stela och spända. Mr J utklassade resten av gänget och började alltmer framstå som totalsegrare. Som kuriosa kan nämnas att denne unge man redan har en självbild och självkänsla som inte är av denna värld. Killen är en tjurskalle. Som inte KAN tänka sig att vara tvåa. Placering: Näst sist.

4. Gatloppet kallar jag denna gren som jag glömt bort namnet på. Beskrivning: Två parallella banor, man är fastkrokad i ryggen med en lång elastisk lina och försedd med en kardborre att fästa så långt fram som möjligt i banan. På given startsignal gällde det att snabbast ta sig så långt som möjligt. Här lyckades inte någon besegra Mr J som segrade i ALLA heaten. Hur fasen gör människan? Placering: Näst sist.

5. Sumo-brottning. Iförd en fat-suit utan dess like gällde det att få sin motståndare ur balans och ur ringen (eller ner på golvet). Här var Mr A klar storfavorit. Brorsan var störst i gänget, där minimilängden var 190 cm, och även tyngst. Mr J imponerade dock stort återigen och besegrade lillbrorsan på ren vilja efter en hård kamp. Totalsegrare Mr J, Mr Onemountain, som dock var påverkad av alkohol, kom hopplöst sist.

Efteråt bar det upp till Kallebäck, där Mr Js far – Mr T2, bor. En härlig grillkväll väntade mig där. Kycklingfilé grillades, potatissallad serverades till och även härlig, kall, öl. Träffade även Mr Js två härliga hundar; Zeb (världens absolut finaste Schäfer) och Anton. Dagen efter var det tungt i knoppen, men det är väl så det skall vara. Jag överlevde svensexan och jag är tacksam för det.

+ Mina nära vänner och yngste bror; Mr A, Mr F, Mr J och Mr T som gjorde denna kväll till något trevligt och minnesvärt.

– Nervositeten inför bröllopet. R.E.M-sömn har jag inte haft på länge nu. Och den typen av sömn är nödvändig för att inte känna sig som jag gör nu; Trött.

~ by onemountainsplace on August 3, 2008.

One Response to “Mr Onemountains Bachelorparty.”

  1. […] slöhög.” Tävlingsinstinkten är ganska välutvecklad i mig, inte i klass med den hos Mr J dock, och en liten tempoökning blev resultatet. Sluttiden håller jag dock för mig själv. Än […]

Leave a Reply

 
