Den gamle i trafiken.

Den gamle i trafiken är oftast en man, en man med hatt, en man med basutrustad (gärna en stor Volvo S70 med minsta motorn, en brun gammal Saab 900 eller en käck Mitsubishi Lancer) och nyvaxad bil, en man som ofta lever i sin egna värld. Den gamle är en man som är väl över 70 år och ofta i behov av såväl hörsel- som synförstärkning. Den gamle har en yngre generation bakom sig, som helst ser att han lämnar ifrån sig sin bil och sitt körkort. Men det vill inte den gamle för han har rätt till sin frihet. Den gamle har sedan länge mist känslan i hand och fötter, vilket genererar diverse oljud och byte av kopplingslameller vart tusende mil. Den gamle kompenserar i viss mån sina tröga reflexer med en god portion rutin. Den gamle håller 70 km/h på ALLA typer av vägar.

Nu är jag stygg och, inte så lite, generaliserande. Men jag anser mig ha en poäng. Min morfar körde te.x. bil på övertid. Morfar reglerade bilens fart med kopplingspedalen. Minns när han skulle köra ut ur sitt garage, säkert 4000 varv/min och lite trixande med kopplingen. Det luktade paska i bilen resten av den dagen. Sen var det där med att ha sin egen lilla värld. Många exemplar av den gamle verkar ha en steloperererad nacke och tittar konstant rakt framåt. Han reagerar inte på ljusblink och inte på ljudsignaler. Det är som om att han kör tåg. I hans huvud så skall han köpa dagens GT och kaffebröd. Verkligheten runtomkring på vägen till kiosken verkar inte vara någon verklighet för honom.

Sen var det det dagligen återkommande fenomenet. 70-regeln. OAVSETT vad det står för hastighetsbegränsning så håller han; just det – sjuttio kilometer per timma. På våra motorvägar ligger han i 70 för att inte riskera motorhaveri, detta tvingar husvagnsekipage till omkörningar och man inser ju då att något 110 blir det inte i den vänsterfilen. Förbi skolan, där det råder 30, så kommer det en tunnelseende gamling dundrade. Absolut i 70. På 90-vägarna runt stan – 70. Detta är faktiskt lite roande. Med betoning på lite, detta för att det är fullständigt livsfarligt. Den gamle, borde, i likhet med alla så kallade söndagschaufförer, ha krav på sig att göra en årlig uppkörning.

Det är min policy att alla inlägg måste ha minst en bild inlagd (och vara tagen av mig själv, eller närstående). Nu hade jag inga bilder som var lämpliga att använda till inlägget, däremot hittade jag en annan rolig bild, tagen 2006 på en Volvo V70. Det riktiga roliga är att snålvargen hängt på Mercedes-hjulssidor istället för Volvos egna. För en bilförälskad ställer denna bild till det lite i hjärnan. Jag presenterar: The Volvo-Benz! Göteborg, Bäckebol, 2006.

volvo-benz

+ Många äldre förare kör faktiskt riktigt bra, mycket tack vare år av rutin och personlig mognad.

– Många äldre förare kör riktigt uselt och fullständigt livsfarligt. De klarar sig enbart för att alla andra tvingas stoppa upp, ta hänsyn och bereda väg. Jag förordar hårdare kontroller av personbilsförare på ålderns höst. Gärna med början vid 65 års ålder.

~ by onemountainsplace on August 9, 2008.

Leave a Reply

 
