Elräkningar. Omöjliga att förstå.

En av de största skillnaderna vad gäller mitt boende, sen jag flyttade från Backa till Skatteparadiset, är att jag numera måste betala elen själv (något som de flesta gör, jag vet). I Backa hade dock min förening förhandlat fram ett stort avtal för alla lägenheterna i föreningen, och det ingick således i avgiften. Mycket bekvämt, och jag misstänker dessutom att det var en god affär. För mig. Minns fortfarande hur det kändes när jag hade hyresrätt på 90-talet; det upplevdes som att faktureringsavdelningen på Göteborg Energi satt och kastade tärning om vem i huset som skulle ha högst elräkning. Vår granne då, en präktig och fyllig tvåbarnsmor, bakade bröd och bullar flera gånger i veckan, hade tvättmaskin och torktumlare och en ovanligt välbelyst lägenhet. TROTS detta så fick hon vid varje tillfälle en räkning, väsentligt mycket lägre än vår. Mycket underligt. Vi bakade aldrig, tvättade i tvättstugan och släckte i de utrymmen vi inte befann oss. Men ändå, Way More Expensive. Ringde till GBG Energi och frågade hur det kunde vara möjligt. “Vi gör en uppskattning av er elförbrukning och Ni får betala efter den”, löd svaret, som inte gjorde mig mycket visare.

gbg-energi

Detta luddiga förfarande pågår än idag. På min senaste faktura från tidigare namngivna leverantör, så nämns “uppskattad förbrukning” som en av punkterna som ger räkningens slutsumma. Läser man tidningen så inser man att man inte är ensam om att inte förstå någonting. Bättring är på väg, dock. Nya lagkrav tvingar elleverantörerna att installera elmätare som visar vad en lägenhet har förbrukat. Min svåger, Mr H, har, som det ser ut, fått anställning för att montera just sådana i Göteborgsområdet. Och man får, om jag förstått det rätt, betala i efterskott, som med de flesta produkter och tjänster i vårt samhälle (hade känts konstigt att betala bensin till bilen i förskott, inte sant..) när dessa har blivit verklighet. Inte en dag för tidigt.

+ Project Runway, TV3, som är hur häftigt som helst. Ett brokigt gäng designers skall skapa plagg till krävande uppdragsgivare. Resultaten bedöms sedan av Heidi Klum och andra kritiska domare.

– Elräkningen som dimper ner i brevlådan. Lite för ofta, lite för dyr. Omöjlig att förstå. Gör om. Och gör rätt.

~ by onemountainsplace on August 13, 2008.

5 Responses to “Elräkningar. Omöjliga att förstå.”

  1. Först Crap in the City och nu Project Crap… det går utför med Berget (som det oftast gör).

  2. Inte bara elbolagen luras. Jag har bivit en el-bolags surfare. då och då ringer dom med det ena efter det andra erbjudandet. Bjuder dom på något så nappar jag. har fått 3månaders gratis el under sommarn och när dom tremånaderna är slut så byter jag bolag. Det har jag förresten redan gjort. så nu blir det plusenergi igen. Dom uppmärksammade att dom tappat mig som kund så dom erbjöd något som hette netto-el eller nått. Priset skulle baseras på aktuellt el-pris enl nordiska elbörsen. blir nog bra.

    Vidare så har jag varit hos tandläkaren med mina befarade hål. beredd att betal i runda slängar 5000:- för munhåle restaurering för långtgåeende förrutnelse och negligering av tändlaker i 11års tid så var jag som sagt beredd att hosta upp några döllars. Av detta blev det intet då tandläkaren sa att jag hade fina tänder och inte ens behövde rensa tandsten. så det hela kostade 600:- . Men jag fick inget kvitto! Så det var RIFUM hos denne iranska praktiserande tandläkare.

  3. Daniel:

    RIFUM alltså… Kul, hade bara hört KUMRIF innan, men sak samma;) Var hittade du denna iranska tandläkare? Kändes seriöst i övrigt eller?

    El; Har fått hem ett brev från E-ON eller vad de heter. Ska kolla vad de har att erbjuda, nån vän sa till mig vid nåt blött tillfälle att de skulle ligga bra till prismässigt. Får se.

    Tomas:

    Har du verkligen satt dig in i de serier du så hårt sågar? I doubt it. Hur skulle du kunna hinna se mer än ett reklaminslag för dem, med tanke på all fotboll du konsumerar?

  4. Jag hittade henne i Angered. Jag trodde aldrig jag skulle få tag på en tandläkare i semestertider. Så jag satsade på att ringa namn som lät stort och hade ett hyffsat pris i en GP undersökning. Så jag ringde ett av dom där namnen som lät stort. Kom till en lägenhet i bottenplan i angered.

    Men hon var ju duktig. Hon sa att jag inte hade några direkta hål förutom någon grej som jag skulle tandtråda bort. Det är väl det som är bra. att hon inte startar borren för minsta lilla som min tidigare tandläkare gjorde.

  5. As we speak så sitter jag och stirrar på Sex and the City-boxen som ligger här hemma. Serien har rullat om och om och om (förutom det som går på TV). I know what I’m talking about. Vill du ha bra serier? In Treatment och Flight of the Concords underhållning som inte går ut på att göra reklam för konsumera mera-attityder… så det då!

Leave a Reply

 
