Volvos senaste kråsskantry och lite OS.

Nere på Allum sprang jag på detta fina exemplar av Volvos senaste bil, the Volvo XC60. En provvagn från PV i Torslanda. Väldigt fin tycker jag, detta ex. hade dessutom min favoritfärg, men trots att jag hårdnackat försvarar folks rätt att köra SUV så känns bilens release ganska feltajmad. Jag påstår att dessa bilar fyller ett behov någonstans (de är bra dragare, rymmer en hel del etc.) men också att det verkligen är hög tid att VCC presenterar någonting som är riktigt miljövänligt. Då menar jag inte Etanol, det är humbug tycker jag. Nä, något marknadsledande, något som får alla andra att framstå som efter. För Volvo är värda det.

Det senaste från Volvo Cars – XC60. Partille, Allum, 2008.

volvoxc601

Ännu en dag med OS har gått. Givet var ju att se basketmatchen mellan Grekland och USA. Äntligen skulle the Dreamteam få lite hårdare motstånd. Och grekerna kämpade på väl, men vad räckte det? NBA-killarna är så otroligt grymma. Kraft och precision utan dess like. Spanien nästa. Can´t wait. Svenske brottaren Ara fick sig ett vredesutbrott och slängde sin bronspeng på golvet framför sina motståndare och höga herrar från IOK… Tror mig veta hur han känner, orättvist behandlad i denna bisarra bedömningssport, men jag kunde inte med den bästa vilja i världen inse vad som kan ha utlöst det hela. I en vanlig brottningsmatch går ju knappt att se vem som vinner alls. Helt plötsligt höjer domaren armen på den ena kämpen och matchen är över. Eh, OK. Ingen favvosport direkt. Men Ara, du har säkert rätt i att vara pissed off.

+ Volvo. Bästa bilen i världen om man kombinerar alla parametrar. Förutom det där, som framstår som allt viktigare för var dag som går, med Fuel-efficiency.

– Etanol. Istället för att satsa på snåla dieslar och hybrider så kommer detta bränsle som gör att bilen drar nästan dubbelt så mycket som en bensindriven dito och som dessutom skeppats över Atlanten, efter att man först offrat regnskog i Sydamerika. Inget för mig.

 

~ by onemountainsplace on August 14, 2008.

One Response to “Volvos senaste kråsskantry och lite OS.”

  1. Äsch spola samvetet nu! Tänk istället vad glada alla brassar lär vara nu när dom får spela fotboll på kalhyggena nu. Skulle gärna vilja att min SAAB drog som en etanolbil fast nu med bensin. Mer stormar till Arendal!

Leave a Reply

 
