Gone Fishing.

Igår var jag ute med Mr F och fiskade i Mjörn. För första gången någonsin så fiskade vi från stranden. Innan har vi alltid fiskat från motorbåt, men nu var det alltså läge för variation. Jag köpte min fiskerulle någon gång i slutet av 80-talet. Det är faktiskt en riktigt fin pjäs, en ABU Ambassadeur 5000, som jag sparade till länge. Men i ärlighetens namn så ville jag nog mest ha den för att stila lite, alla andra hade haspelrullar eller löjliga, inbyggda Abumatic, medan jag kom med denna coola miniatyrversion, av de rullar som man har när man fiskar haj, spjutfisk och havsabborre ute på de sju haven.

Inget vidare flyt med fiskeutrustningen. Hi-Lo-wobblern i förgrunden fick jag inte ut i sjön mer än en gång. Alingsås, Gallvik, 2008.

img_6826

Det finns en hake bara, denna typ av rulle kräver sin man. Man måste ställa in linbromsen i rullen exakt för att det inte skall bli trassel. Till skillnad från en haspelrulle som vem som helst kan hantera. Min gamla lina hade dessutom slagit en knut på sig själv, ganska exakt 15 meter in på rullen. För varje kast tog det stopp vid ganska exakt 15 meter med ett ryck. Någon utbyteslina hade jag inte med mig. “Eh, går det bra för dej eller?” frågade Mr F inte så lite ironiskt, då han studerade mina korta, plumpa, kast. Fiskehumöret försvann rätt raskt när det inte fanns möjlighet att nå djupt vatten. När Mr F så drog upp dagens enda firre, en abborre i lätt fjäderviktsklass, så valde jag att packa ihop pryttlarna. Ny lina, eller kanske ännu hellre; en ny rulle måste införskaffas!

+ Madonna. Denna pop-ikon som lyckats hålla sig på den absoluta toppen under i stort sett hela sin karriär. Fantastisk musikartist, inte lika fin skådis. Gratz till dina 50 år, Madonna.

– Min nuvarande fiskeutrustning. I alla fall rullen och linan. Men det kommer att fixas. Helst innan nästa fisketillfälle.

 

~ by onemountainsplace on August 16, 2008.

One Response to “Gone Fishing.”

  1. Mäktigt att du har en ABU Ambassadeur 5000. Sådan rulle var min våta dröm fram tills jag fick provkasta med den. 5 kast sammanlagt och jag tror jag satte höjdrekord alla gångerna och därtill ett härligt fågelbo. Efter femte försöket gav jag upp drömmen för all framtid och kör som andra dödliga med haspel.

Leave a Reply

 
