Grönt ljus, brottsprovokation och överbjuden på Ebay.

Den som någon gång varit i New York, har tveklöst lagt märke till att man där kör bil. I Göteborg åker man bil. Vad menar jag med det? Jo, grönt ljus på andra sidan Atlanten betyder: Kör. Nu. I Göteborg betyder det också kör, dock så har göteborgaren en reaktionstid som påminner om djurrikets mer tröga arter. Hallå!!! Vakna! Du kör bil nu! Värst är det att stå i kötrafik inne i stan. Grönt ljus. Sekunderna går men köns tät står still. Tills de kommer på att det är dags att köra (oftast p.g.a. att någon bakom använder signalhornet) precis när det slår om till gult. Facit: Två-tre bilar förbi och det är rött. Igen. Rött betyder för övrigt stopp, i såväl Big Apple som Göteborg. Även om jag tycker mig se att rödljuskörningarna ökar. Finns det statistik på detta, tro?

Cops idag använde sig Atlantapolisen av en mycket spännande metod för att snärja klåfingriga tjuvar. En metod som är olaglig i Svedala. Jag talar om brottsprovokation. Myndigheten i fråga ägde en gammal bil som de ställde på en mörk plats invid en bensinstation. De satte sig sedan, utposterade i civila och målade bilar, och väntade på en eventuell gärningsman. Det tog inte lång stund innan en klibbfingerförsedd hagga hoppade in i den gamla Chryslern och pös iväg. Hon kom dock inte längre än till den intilliggande bensinstationen där hon greps. Precis som de skubb man stöter på här hemma hade hon en mängd otroliga förklaringar till varför hon satt i en bil som inte var hennes. När polisen till slut förklarade att bilen ägdes av Atlanta Police Dpt. blev hon stum. Ungefär som tjuven nedan, som jag och Mr J följde efter tills dess att 2980 från Hisingens PD satte stopp för hans färd med den stulna LT35an. Och nej, inte heller denna bild ville GP, GT eller Aftonbladet ha.

En biltjuvs resa har tagit slut. Torslanda, Låssbyvägen, 2006.

sorredsskubb1

Jag tror att många av de värsta asen, exempelvis de som gjorde inbrott i min bostad för några år sedan, skulle åka dit om polisen tilläts att använda brottsprovokation då och då. Kriminalitet kommer alltid att finnas. Aldrig att försvinna. Det har jag tvingat mig själv att acceptera. Men det värsta tjuvapacket skulle man kunna låsa in genom att förse dem med frestelser de omöjligen kan motstå. Tänk Er själva; En olåst Harley Davidson på Friggagatan en mörk kväll, ett låtsasfyllo med sedlar utstickande både här och där i Bältesspännarparken en lördagnatt eller en ensam kvinna med för kort kjol och tight topp som genar genom Rosenlund “på vägen hem”… Hehe. Vi snackar straffspark utan målvakt. Jag säger: Ge snuten friare händer att klämma åt de värsta tjuvarna, rånarna, hälarna och våldtäktsmännen.

+ Ledig resten av veckan 🙂 Det blir löpning, det blir videoredigering och bäst av allt; Sovmorgon i fyra dagar!

– Mitt försök att expandera min samling med polisbilar. Jag söker med ljus och lykta efter en Chevrolet Caprice 9C1 från LAPD i skala 1:18. De går för sjukt mycket pengar på Ebay, har sett exempel på uppemot 2 500 kr. Exklusive fraktkostnad över Atlanten (bilen väger nästan två kg)… Den jag hittade för några dagar sedan var lite defekt (trasig söklykta, saftblandaren var borta och inte heller fanns det någon låda till) och hade ett utropspris på tilltalande 60 kr men när det var 3 timmar kvar på auktionen i morse så hade bilen gått upp till 500 kr. Får du nys om att någon har en sån här till salu, oavsett skick, let me know. Thx.

 

~ by onemountainsplace on August 20, 2008.

One Response to “Grönt ljus, brottsprovokation och överbjuden på Ebay.”

  1. Jag delar delvis din syn på brottsprovokation men var går gränsen? Idén att det finns en objektiv moral kan vi kasta på soptippen. Det objektiva drag vi kan hitta i moralen är snarare relativistiskt, alltså den står i relation till en massa saker, i Sverige främst våran kristna historia. Så, om det inte finns objektiv moral så kan vi inte heller se världen i svart eller vitt. Vad jag menar är att brottsprovokation bör tillåtas men de tillfällen som du tar upp, kanske med undantag för motorcykeln, är väldigt på gränsen. Min tanke är alltså att vi inte skall göra folk till kriminella, folk som dittills aldrig gjort något, eller haft tanken på att göra något av den art. Det är mycket som kan spela in då någon kanske plockar en utstickande sedel ur ett fyllos ficka. Jag säger inte att det är rätt, eller att det inte skall bestraffas, det jag säger är att det är väldigt få människor, om ens någon, som med säkerhet kan säga, att de under inga omständigheter skulle ta sedeln.
    Jag förespråkar riktad brottsprovokation.

Leave a Reply

 
