Clone Wars och om att härda ut på 5an.

Clone Wars har kommit till våra biografer och jag vet inte riktigt vad jag skall känna. Mr T var dock uppenbart fientlig, kunde jag känna, när vi såg trailern på bio förra veckan. Jag, Mr Onemountain, ÄLSKAR Star Wars, har gjort det sen 1977 och kommer förmodligen alltid att göra det. Klonkrigen är en viktig del i denna saga, men jag känner att det hade varit roligare med en spelfilm än den animerade som nu går att se. Trailern är utomordentligt snygg, att Hutterna är med som en rejäl maktfaktor är lovande och det verkar faktiskt som om Mr Fett faktiskt är med. Negativt, utöver valet att animera, är väl det faktum att den blivit mer eller mindre isärsågad på IMDB. Ett snitt på 5,1 är inget som George Lucas kan känna någon stolthet över. Men som ett fan, lovar jag mig själv och alla andra, att jag kommer att gå och se den. Kat har lovat att följa med mig. Måtte det inte vara ett enda stort Kindergarten…

George Lucas ja. Har ibland svårt att förstå mig på den mannen. Han grundade hela Star Wars, och kan leva gott på det i 40 generationer eller nåt. Ändå kan han inte ge oss filmer i klass med de tre första och största. ANH var inget annat än filmhistoria. Tänk när Star Destroyern jagar rebellkryssaren i början… Fasen vad tungt:) ESB är enligt mig, och MÅNGA MÅNGA andra filmvärldens absoluta topprulle, minns Lord Vaders terror mot sina underhuggare, AT-AT, Cloud City och Boba Fett. Så otroligt jäkla bra. ROJ var i mångt och mycket fantastisk men smolkades lite av flirten med minderåriga, genom att låta små nallebjörnar slå ut en legion av kejsarens bästa trupper på månen Endor. Men rymdscenerna är så bra att man letar efter säkerhetsbältet i soffan.

TPM var den första av de nya filmerna som tog oss tillbaka i tiden. Jar-Jar Binks blev hela världens hatobjekt då hans medverkan gjorde filmen till en dagisrulle. Då spelade det liksom ingen roll att Darth Maul och Podracet var hur bra som helst. AOTC var ett klart lyft från föregående film, här har man tagit bort mycket av det löjligt barnsliga som så tydligt präglade den förra. Helcool rymdstrid mellan far och son Fett mot Obi-Wan. ROTS skulle bli filmen som skulle knyta ihop säcken. Och det gjorde den. Mr Lucas visade plötsligt att han fortfarande kunde göra fantastiskt bra rymdfilmer. Slutstriden mellan Obi-Wan och Anakin är enastående. Jag anser att Lucas har ett ansvar mot sina miljontals fans. Leverera mer, leverera bättre, leverera mörkare och prioritera den vuxna publiken.

Boba Fett, som tillfälligt hittat ut från mitt kassaskåp. Partille, Residenset, 2008.

Ny sträcka för mig denna dag. Jag valde att springa 5an i Skatås och detta var sannerligen en tuff uppgift. Då det var första gången så visste jag inte riktigt hur banan skulle te sig. Jag öppnade lite hårdare än vanligt, detta kom dock att straffa sig efter ca tre avverkade kilometer. Psyket, ALLTID det där förbannade psyket, satte stopp för maskineriet när uppförsbackarna var alltför många och jag ägnade ca 500 meter åt snabb gång. Det är så lätt att ge upp när man springer ensammen. Därför har jag valt att springa i Skatås. Det finns nämligen gott om publik ute i spåren; då duger det inte att gå runt som en halvfet förlorare. När psyket så började föreslå att maskineriet nog borde stängas av igen när det var en kilometer kvar, så trädde tävlingsinstinkten in. “Det är så mycket folk här så du får fanimej samla dig och köra järnet, slöhög.” Tävlingsinstinkten är ganska välutvecklad i mig, inte i klass med den hos Mr J dock, och en liten tempoökning blev resultatet. Sluttiden håller jag dock för mig själv. Än så länge. Jag hatade verkligen 5an, det är därför jag ska dit om några dagar igen. Ska springa den tills jag njuter av alla uppförsbackarna! Musklerna SKALL sakna mjölksyran.

+ Star Wars kommer i TV-format. Mycket rykten och skvaller kring detta, men Star Wars-talibanen i mig fullkomligt jublar.

– Hänsynslösa och empatifattiga bilister som vägrar att blinka. TROTS att de ser att man står och väntar på just dem.

 

~ by onemountainsplace on August 21, 2008.

5 Responses to “Clone Wars och om att härda ut på 5an.”

  1. Hej du!
    Mycket trevlig blogg, må jag säga. Välformulerat och underfundigt, gillar ditt sätt att skriva.
    Självklart är The Empire Strikes Back filmhistoria och med risk för att bli lite för Scream2 så är det den enda uppföljaren, tillsammans med Gudfadern 2 och Aliens (alltså Alien 2), som är snäppet bättre än sin föregångare.
    Du känner ju mig, och jag kan tävla mot vem som helst när det gäller att vara fanatiskt Star Wars-fan. Men, och här kommer käpphästen: jag kan visserligen köpa episod 2 och 3 som schysst underhållning men TPM är en abomination och innehåller ingen Star Wars-känsla över huvud taget! Vad George Lucas tänker med när han pumpar ut CGI-idioti och barnsligheter vet jag inte, men jag är på gränsen till att vägra erkänna något han gjort efter 1983 som äkta SW. Modeller skall det vara (tänk LOTR)! Ja, jag är gammal och motvalls och Rancorn ser väl om vi skall vara ärliga inte så…äkta ut. Men ändå!
    Skit samma iofs, jag kommer ändå släpa mig till biografen för att se den, men jag kommer dit motvilligt mumlande, det lovar jag. Och bara för att trösta mig (och göra dig avundsjuk) så ska jag glo på TESB på projen i morgon kväll! Så får det bli. Lev väl!

    Mr J2

  2. Hej! Kul att min blogg nått så långt ut i världen så att till och med min ex-svåger läser den:) Jo, jag gillar ju att skriva, gillar att tycka och gillar att presentera så detta är perfekt för mig. Tidigare skrev jag inständare i GP, fick in en fyra-fem stycken, men detta blir ju mer levande. Och mitt liksom.

    Håller med dig om det där med användandet av CGI i stort. Känslan försvinner lätt (kollade inledningen av ROTS igår och det är INTE samma känsla i rymdfärden som i ROJ; känns inte lika äkta) även om jag tycker att Wampan i ESB tjänade på en remake och att Rancorn faktiskt är sisådär gjord (speciellt när den är död och hans skötare gråter ut framför…).

    Sen har jag saknat en Solo i de nyare filmerna. Inte nödvändigtvis en smugglare i en råtrimmad skrothög. Tänker mer på hans underfundighet och nonchalans. Detta var ju en mycket stor orsak till varför man ofta hade ett leende på läpparna när man såg dem. Som när han går mot ett ovisst öde på Molnstaden och Leia säger att hon älskar honom. “Jag vet” är svaret hon får. Så underbart, så Solo, så Star Wars.

    Thx 4 reading. Hälsa familjen och ha det bäst J2!

  3. Kanske är som att svära i kyrkan; men jag har aldrig förstått storheten med Star Wars och George Lucas verkar bara vara en girigburk som hade tur.

    Mitt huvudargument mot Star Wars är detta; ta den centrala historien, de sex existerande filmerna ihop eller för sig, och lyft ut den ur miljön. Du kan sen sätta in den i vilken miljö, enklast är väl att tänka tidsepok här, som helst och den fungerar lika bra, eller lika dåligt beroende på hur man ser det. Historien är alltså inte beroende av miljön vilket gör alla teknikexcesser helt onödiga.

    Min tanke är alltså att miljön skall vara central för handlingen om miljön skall vara så extrem som den är i Star Wars. Om den inte är det kan man placera den i en neutral miljö, nutid brukar fungera bäst. Tänk dig själv Star Wars i nutid; jag tror det blir en högst medioker film.

    Tillbaka till Framtiden-trilogin, där har du miljö och story i härlig symbios!

    ps. Min nästa kommentar skall vara positiv. ds.

  4. Nej, tycker inte att du skall vara positiv innan du vet vad jag skriver härnäst… Du är ju du, Tomas, och det är därför jag uppskattar dig så. Men eftersom att du faktiskt svurit i kyrkan, spottat i dopfunten och ätit upp alla oblaterna så ska jag försöka förklara hur jag känner…

    Har sedan 1977 träffat en och annan som är ordenltligt avigt inställda till detta rymdspektakel. Har känt att dessa personer vill nog verka vuxna och att de inte vill visa omvärlden att de ägnar tid åt någon hopdiktad galaxsaga. Jag tror att Star Wars för många, i alla fall för mig, är en sorts behaglig flykt från vardagen. Star Wars är ju inte bara några filmer, det är en kulturell yttring. De flesta vet hur en Stormtrooper ser ut. De flesta torde veta vem Darth Vader är. Och ALLA vet vem Yoda är. Star Wars i nutid hade inte blivit så bra, instämmer. Det SKA vara rymdskepp, udda figurer, bisarra monster och en kamp mellan kritvitt Gott och nattsvart Ont.

    Tekniska invändningar finns ju; Alla, eller ja de flesta borde veta, att ljud inte kan fortplantas i rymden. Ändå njuter man av en skrikande TIE-fighter, Slave I:s lite skramliga övertrimmade motor och Millenium Falcons turbinlikande ljud. Lägg till lite John Williams till detta och man är såld. Det gör alltså inget, man glömmer bort fysiken och njuter. Oändligt med planeter, raser, robotar etc. ger oändligt med uppslag för färggranna historier. Där känner jag att girigbuken på Skywalkerranchen INTE tagit sitt ansvar.

    Vad gäller Star Wars är du är nog lite som mellanbrorsan, Mr M, alltså inget att göra något åt. Jag tänker inte försöka få dig att gilla något som du inte gillar. Att Back to the Future är något alldeles extra, det kan jag dock ge dig:)

  5. Gött! Då är vi överens: Star Wars är en usel historia med dåliga effekter som, i avsaknad av annat, lurade biobesökare till beundran 1977 och sedan duperade dem för all framtid!
    Haha!

Leave a Reply

 
