Färgblindhet och rättssäkerhet.

Jag heter Mr Onemountain och jag är färgblind. Röd-Grön blindhet, protanopi, som min typ av denna styggelse kallas. Man brukar säga att ca 7% av männen i Sverige har defekt färgseende. Jag är alltså en av dem. Jag känner aldrig av det i min vardag, utom en gång när jag och Mr J körde en Frisbeegolfrunda i Skatås. Min tallrik var röd och faktiskt tämligen svår att finna i det gröna lövverket. Jobbigt var det att få beskedet om att man bar på detta under en biologiklass i nionde klass – pilotplanerna gick i kras. Än jobbigare var det när plan 2 ej heller var möjlig; det krävs fullgott färgseende för att att vara fartygsbefäl. Jobbigast och mest svårsmält har varit det faktum att det är omöjligt att bli polisman med defekt färgseende. Det har jag haft oerhört svårt att acceptera. Nästan dagligen ältar jag detta i mitt inre. Jag, Mr Onemountain, är icke önskvärd i kåren för något jag ärvt, något som nästan en miljon svenskar släpar på och något som man aldrig märker i sin vardag.

Tre nekanden. Nej, nej och nej.

Efter att min ansökan till PHS, Polishögskolan, returnerades med anledningen att jag inte upplevde deras kravspecifikation pga defekt färgseende, så kunde jag inte ta detta utan att få en matigare förklaring. Sände således ett mastodontmail till PHS där jag ifrågasatte och undrade vad det är som gör att en polisman måste ha ett fullgott färgseende. Svaret, som var både långt och välformulerat, blev att det är något som Socialstyrelsen och Rikspolisstyrelsen kommit fram till för att trygga rättssäkerheten. Vilket nys, i min roll som väktare har jag vittnat ett flertal gånger, men aldrig någonsin blivit ifrågasatt gällande kulörer på gärningsmäns kläder eller fordon.

Internationellt är det i stort sett samma överallt, NYPD och LAPD har krav på fullgod kulörkänsla såväl som de flesta länder i vår närhet. I Kent, UK, får man dock bli polisman så länge man inte ser vår gemensamma värld helt i svartvitt. Men hur kul är det att flytta till UK för att kanske kunna bli snut? Nä, här hemma, i Svedala hade det varit kul att dra sitt strå i stacken för att bekämpa kriminaliteten och hjälpa utsatta. Men min bana, den leder uppenbarligen till någon annan station. Nä, nog med bitterhet nu.

Är du kanske färgblind utan att veta om det? Find Out by your self.

Idag firade vi Mr S och Mrs M2 som båda fyllt år inom de senaste dagarna, med en lunch vid älven. Välsmakande strömming med årets godaste potatismos letade sig ner i undertecknads bukparti. Synd bara att även River Café bestämt sig för att servera små, snygga och välsmakande måltider. Efterrätt: Carrotcake with coffee. Mmm. Mr S berättade att hans bror har en läckerbit till bil; Vi snackar om en svart Ford Crown Victoria Police Interceptor 🙂 Med söklampan kvar och en kraftig pushbar framtill. Jag bönade och bad om att få se den nån gång, kanske får man även åka, känna och plåta…

+ Mr S har en bror. Som har en Crown Vic 🙂 Bara måste få se och känna!

– Färgblindhet suger. Det suger elefantb*lle som min goda väninna Ms J skulle uttryckt det hela.

~ by onemountainsplace on August 26, 2008.

7 Responses to “Färgblindhet och rättssäkerhet.”

  1. Jag gjorde testet.
    Jag är inte färgblind.
    Jag vill inte bli polis.
    Du kan få mitt färgseende.
    Ge mig adressen till PHS så skickar jag ett intyg.

  2. Vad tråkigt att du inte kan få utbilda dig till det som du vill. Jag är också färgblind, vilket är ovanligt när man är av det kvinnliga könet. Min färgblindhet beror på en ärftlig ögonsjukdom där man i värsta fall blir utan detaljseende. Jag vet inte hur det blir i mitt fall men jag kommer verkligen att sakna att kunna läsa böcker om så blir fallet Under tiden försöker uppskatta det visuellt sköna i världen medan jag kan, samt läsa. Många tar sin syn för självklar, tyvärr vet du hur det är när det inte är så. Jag känner med dig, hoppas att det finns en annan dröm som går i uppfyllelse för dig.

  3. Varför i jesu namn skulle du vilja bli snut?

  4. Tomas: Tack för utsträckt hand.

    Cissi: Tack för din förståelse, tråkig version av detta du har fått. Det du beskriver låter ju några resor värre än min. Onekligen.

    Mange: Jag kan ge dig så många anledningar så. Men hyrsnut får väl duga det med antar jag.

  5. Det är nog fler än polisen som skulle uppdatera sina antagningsregler för att lyckas få in rätt sorts folk, såg i förrgår en dokumentär om NBG (nordic battle goup). Jag trodde stridspittarna var ett utdött släkte men de fanns där så klart och lika provocerande som vanligt, utrustningen är modern men vissa militärer lever kvar i medeltiden.

    Tack för an bra sida förresten storebror och hälsa frugan.

  6. Hej!
    Jag skriver en artikel om färgblindhet och undrar om jag skulle kunna få intervjua dig. Så snart som möjligt! Hör av dig till min e-mail!

  7. Micke – Tack för ditt inlägg och inte minst för visad uppskattning. Hälsningen är framförd.

    Hälsa dina goa söner och frugan.

    /Bigbrother.

Leave a Reply

 
