Flygshow och lite fordonsfunderingar.

Dagen började tidigt. Såväl jag, som Mr T3 och Mr A, kan titulera oss flygentusiaster. Blev upphämtad 08:30 och idag åkte vi fursterligt; Volvo XC90 V8. Vi var ingalunda först på plats men det gick förhållandevis smidigt att få parkering på en intilliggande halvlerig åker (en Volvo 745 körde fast tämligen omgående) och betalde snabbt och smidigt inträde. Väl inne så ville jag gärna kolla in den berömda bergshangaren. Hade varit där en gång innan, när jag var frivilligmilitär på 80-talet, då det fortfarande var en topphemlig installation. Det är en alldeles enastående anläggning, säkrad för att klara ett kärnvapenkrig. Var en mycket stimulerande promenad under mark, känner dock att jag skulle vilja gå en guidad tur någon gång.

Det var första gången som Aeroseum arrangerade en flygdag och det märktes. De är förlåtna för att maten tog slut, att serveringsplatserna dessutom var för få, att det var ett oorganiserat schema, de låååånga uppehållen som blev då och då och ärligt talat; vem vill se vanliga Cessna, Piper och segelflyg? Men jag tror att det blir bättring nästa år, de erkände öppet att matleveranserna inte riktigt fungerat. AJ37 Viggen och J35 Draken är två flygplan som saknades mycket, man inte kan vara utan dessa och jag ser fram mot deras medverkan framgent. Dessutom hade det varit roligt med några internationella gäster. Varför inte en F-16 Fighting Falcon från Danmark? Welcome to Gothenburg!

En av dagens höjdare; J29 Tunnan.

Åter till den V8-försedda SUV som tog oss till Hisingen. En riktigt komfortabel vagn med sju sittplatser och med väl genomtänkt förarmiljö och detaljer. Det här är ingen miljöbil, hur man än tänker och räknar. Mr A körde inte överdrivet hårt men ändå angav färddatorn 1.7 liter i snittförbrukning. Ingen löntagare i världen kan tycka att det är roligt med dagens soppapriser. Men om man tänker efter lite, och nu riktar jag mig till de terrorister som roar sig med att punktera däck på “miljösvin” till bilar, så är det i alla fall en miljövänligare bil än många av de minibussar, sportbilar och ras som åker runt på våra vägar.

Ta en Chrysler Voyager eller en Chevrolet Transport. Två populära minibussar med en snittförbrukning på runt 1.4. Dessa blir inte punkterade av Asfaltens Indianer. Är det för att de inte har höjd markfrigång? För att de kan transportera sju personer? Det klarar XC90 med, utöver att den dessutom går att köra i djup snö. Utan att fastna. Eller alla de som kör runt i miljömördande fordon byggda på 70-, 80- och 90-tal som är fjärran från en modern bils avgasrening och förbrukning. De får stå orörda. Dessa bilar som i stort sett är gratis att köpa in har inga straffskatter överhuvudtaget, till skillnad från en modern dieselbil som hårdskattas så till den milda grad att ytterst få har råd att köra en sådan.

Nä, bilar från förr, dvs äldre än 10 år och som används som bruksfordon, borde straffskattas ordentligt. Detta för att stimulera till en föryngring av bilparken på vägarna. Fordons mångsidighet borde premieras; mopeder, bilar med två sittplatser etc. borde således skattas hårdare än de med fyra eller mer. Dieseln borde ha samma skattenivå som en med annat drivmedel, totalt skulle detta minska oljeförbrukningen rejält, detta då en diesel är avsevärt snålare än de alternativ som finns för närvarande. Alltså; Mångsidighet, låg förbrukning och moderna fordon borde premieras. Gamla åk, mopeder, MC, sportbilar och andra “begränsade och onödiga” fordon borde få bära en större ekonomisk börda.

+ Aeroseums underbara initativ till att starta en årlig flyghelg på gamla F9 och nuvarande Göteborg City Airport.

– Att inte kunna få köpa mat när man vill… Två knäckebröd, en kokosboll och en kopp kaffe är för lite bränsle under 10 timmar för min kropp. Gyllene Måsen i Partille stod dock till tjänst vid 18-tiden.

Nighters All,

/Chris

~ by onemountainsplace on August 31, 2008.

6 Responses to “Flygshow och lite fordonsfunderingar.”

  1. Varför inte ta det ännu längre. Straffbeskatta alla som väljer att ta bilen till jobbet och dessutom har fräckheten att sitta ensam i bilen! Straffbeskatta alla som har kortare sträcka än 5 mil till jobbet och ändå tar bilen. Straffbeskatta alla som tar vägen via Tingstadtunneln och bidrar till köbildningarna i densamma. Förstår inte logiken i att straffbeskatta en moppe. Min Cresent compact jag hade drog 0.12 liter/mil vilket gjorde att jag kunde köra nästan 20 mil på en tank (den rymde 2,2 liter bempa). Dock så fanns där ingen katalysator som renade utsläppen men jag i min amatörkunskap för miljö antar att utsläppen från min gamla moppe utan problem försvann i tomma intet och hade det varit nu så hade min musche tagit hand om alla farliga ämnen. Således borde du skaffa dig en moppe istället för att åka ditt bränsleslukande vrålåk!

  2. Dessutom borde det skaffas lagar för förbud mot onödiga flyguppvisningar. Dessa plan spyr ut gifter och alla flygentusiaster som garanterat tar bilen till dessa uppvisningar för att enbart stilla sitt eget nöjesbegär. Hav ett dåligt samvete. Själv säger jag bara. FLER ORKANER TILL ARENDAL!!!

  3. En rolig detalj, enligt SVTs Uppdrag Granskning, är att gubben med V8 SUV:en som tar bilen de två milen till och från stormarknaden och köper sill och potäter till middag, är mer klimatsmart än tjejen som cyklar samma sträcka men köper rostbiff till middag!

  4. Läderlappen:

    Hehe. Kul att ha väckt dig Mange. Mopeden kanske var att ta i, men jag stör mig så oerhört på detta begränsade fordon att det åkte med på ren illvilja. En liten bensinmotor, för att driva något som egentligen är en cykel. Inget regnskydd, ingen lastmöjlighet att prata om. Nä fy fasen.

    Tomas:

    Hade jag inte hört talas om, men visst är det ett väldigt intressant utfall. Kan detta ha stått oemotsagt av de militanta miljönissarna?

  5. Jodå.
    Men de som du kallar militanta miljönissar är oftast även vegitarianer (om inte veganer) och då kvittar det ju; koldioxid från SUV eller Metan från idisslande ko…

  6. Äsch du är bara bitter för att du får pendla i en liten radiostyrd bil. Själv är jag avundsjuk på dig. Jag skulle gärna sitta i en sådan sak. Däremot så är jag för en straffskatt på människor som mig som kör en stor (nåja) familjebil när behovet inte ens finns där. Anpassa skatten efter behovet. Singelmänniskor är knappast i behov av tex som i mitt fall en SAAB 9-5 kombi. Denna skatt skulle få mig att snabbare byta ner mig till något mer anpassat för mig, alltså åtskilligt mindre leksak. Sedan är jag inte med dig på att straffskatta äldre bilar (menar nu risbilar som en sur remjohan och inte monsterbilar som tex GT Shellby och liknande) då dessa oftast körs av människor som knappast har råd att byta till något bättre. Detta skulle då bara göra bilägandet till en klassfråga. Även om det skulle vara billigare i längden för gemeneman att skaffa sig nyare bilar så finns där inte pengar att byta upp sig. Dessa moderatåsikter håller jag inte med dig om utan jag står på de svagas sida som den läderlapp jag är! Däremot är jag helt med dig om vansinnet att tokbeskatta det bästa alternativet dvs nyare dieselbilar. Sänk snarare skatten på dessa men låt dessa med begränsad ekonomi och med en bedrövlig bil klara sig undan med ända straffet ett galet högt pris på bensinen och som ser varje besiktningstillfälle som ett utmärkt läge att felsöka bilen vilket renderar nästan uteslutande i en massa små och stora reparationer. Over and out from alpha eagle aka Mange

Leave a Reply

 
