Den snubben hade flax.

Var på väg hem efter en intensiv arbetsdag. 11 timmar av Protect and Serve. Men dagarna går fort när man jobbar i yttre tjänst med ständigt nya uppdrag som ramlar in. Efter att ha lotsat Kat till en adress (GPSen bara sprakade till och vägrade tjänstgöra något mer..) i vår ganska stora stad satte jag kylaren mot Skatteparadiset, Partille kommun. Vid gasklockan ser mitt tränade öga en civil polisbil två bilar längre fram. Jag tänker inte gå in på det särskilt djupt, för jag har inget som helst intresse av att sabotera för dem, men civila polisbilar kännetecknas av ett par uppenbara detaljer. Denna Saab 9-3 hade samtliga attribut.

En amerikansk, typisk civil polisbil. Kännetecken? Nja, ser du det inte själv så ska jag heller inte tipsa dig. NYC, 2007.

I höjd med Pellerins margarinfabrik, där jag idag inte kände någon doft för vår fläkt i Skabb-Volvon är ju kaputt, kommer en sprillans Saab 9-3 Sportcombi dundrades i, ja just det, bussfilen. Föraren i den snabbt farande Trollhättekombin hade även han välutvecklat sinne för polisens mer diskreta fordonspark. Dock kom han på det alldeles för sent och tvingades tvärnita. Men farten han tidigare hållit omöjliggjorde det för honom att stanna in bakom polisbilen. Han glider förbi, slår snällt på vänster blinkers och glider städat in i den reguljära filen. Alldeles framför ordningsmaktens representanter. Bussfilen har då nästan upphört och den tidigare så hetsiga Saab föraren blinkar vackert höger och åker så sakteliga ner mot Gamlestan. Hur han kunde slippa undan har jag ingen aning om. Kanske hade de något bättre för sig. Kanske krimmare inte ägnar tid åt trafikförseelser. Men jag kan bara gratulera den hetsige till en god portion flax.

+ T44. Det är ett maffigt diesellok som är så ohyggligt maskulint. Utrustat med en enorm dieselmotor och  med en design som inte lämnar något övrigt att önska. En sådan fick jag uppleva på nära håll idag. En syn för en man, och vilket fantastiskt motorljud… Obeskrivligt härligt.

– Oron är kompakt bland många vänner och bekanta gällande den uppståndna ekonomiska krisen. En bekant kom med den icke politiskt korrekta åsikten att vi haft det för bra för länge. Och att endast en rejäl händelse, som en naturkatastrof eller ett stort krig kan skapa en ordentlig omstart. Jag själv är inte fullt så drastisk, men ska man vara j**ligt krass så har hon dessvärre en poäng. Det har ju den ekonomiska historien visat.

~ by onemountainsplace on October 1, 2008.

Leave a Reply

 
