Tio år sedan.

Tio år sedan. I likhet med många andra så minns jag precis vad jag gjorde den natten. Natten då 63 människor dog för att några grabbar kände för att bråka om entréavgiften på 40 kr. Jag jobbade mitt sista pass på Kurtans utryckningsbil. På radion var det inget annat än senaste nytt om Backabranden och på Göta Älvbron åkte ambulanser fram och åter i en aldrig sinande ström. Det var en omskakande och ledsam upplevelse. En mycket bra dokumentär från 2006 sändes idag på P4, brandmän, anhöriga, direkt drabbade och andra fick komma till tals i denna 1,5h långa och välklippta dokumentation. Eftersom att jag idag ägnade mig åt Protect and Serve, men inte fick så väldigt många larm, så kunde jag höra nästan hela. Mycket tänkvärt, informativt och välregisserat.

Kurtans utryckningsbil, Skoda Felicia med dieselmotor utan turbo. Motorsvag, katastrofal sittkomfort och med en lampa på taket mellan saftblandarna som gjorde att folk trodde att det var en taxi. Göteborg, Kviberg, 1998.

Ikväll har jag tillagat Chicken á la Heidi; Kynglingfilé marinerad i pesto. Efter originalrecept från Kats syster, Ms H. Detta har kommit att bli en av mina favoriträtter. Denna afton serverar jag skruvpasta och broccoli till kycklingen. En kall Heineken blir måltidsdryck. Nu inser nog de flesta att jag har annat att göra än att skriva. Det får bli punkt för denna gång.

+ Chicken á la Heidi. Konsert i munnen. Blir inte mycket godare än så här.

– Backabranden.

Gone Eating,

/Chris

~ by onemountainsplace on October 29, 2008.

Leave a Reply

 
