Räkningarna är iväg.

Då var de iväg igen. Räkningarna. Fakturorna. Överföringarna. Autogireringarna. Kärt barn har många namn som man brukar säga. Nu är det ju ingalunda något kärt barn vi pratar om utan bara ett jobbigt faktum som jag delar med större delen av planetens befolkning. Det femsiffriga beloppet på lönekontot reduceras till fyra. Samma sak varje månad. Jag leker ofta med tanken att bli stenrik. Ha en stor villa i Partille, en lägenhet i NYC, fem bilar, en båt och en större verktygslåda. Och att ändå ha pengar kvar på kontot. Unikt? Knappast, men säkert nödvändigt för att orka framåt.

Imorgon är det ledig dag. Åtminstone hade jag räknat med det. Men mammon viskade i mitt öra, att jag borde tacka ja till erbjudandet att tjänstgöra i uniform, även under min lediga dag. Det är ju sköna övertidspengar vi snackar, så visst fem ynka timmars Protect and Serve skall ju gå att lösa. Morgondagen är annars sprängfylld med måsten. Jag måste fixa min outfit inför helgens fest, inhandla mat, godis och dryck inför helgens fest. Köpa rekvisita till helgens fest. Ställa undan grillen så att övernattande gäster får plats. Städa. Diska. Tvätta. Avsluta en bankkontakt. Utöka en annan. Men det skall nog gå ihop. Trots allt. På kvällen så skall det sedan ses på Bond-film; Quantum of Solace.

Poseidon ser ut att trivas. På Härlanda fängelse hade han nog inte haft det lika kul, i synnerhet inte om han tappat tvålen. Göteborg, Götaplatsen, 2008.

På vägen hem brukar jag åka förbi Härlanda fängelse. Ett riktigt vackert gammalt byggnadskomplex, som för inte alltför längesedan inhyste Gothenburgs Boldest. När jag jobbade på Kurres Väktarfirma så fick han förtroendet att bevaka lokalerna när allt skulle avvecklas. Det var en nattarond som man såg fram emot varje natt. Initialt så var Kriminalvården kvar i lokalerna, dock ej några fångar. Det här var en värld som få vanliga människor fick se. Doften, inte äcklig bara speciell, som mötte en när man gick in i entrén kändes väldigt bekant. Jag har aldrig suttit inne, det vill jag poängtera, men doften kändes precis som den i de gamla kasernerna på I5 i Östersund. Märkligt det där. Kanske är det en doft som uppstår om för många killar bor tillsammans i en byggnad av sten och betong.

Coolast var isoleringscellen med en massa utrustning för att kunna fixera den mest krängande brottsling. Läderremmar, hand- och fotfängsel. I cellerna fanns det fortfarande madrasser och idrottssalen luktade fortfarande av fysisk aktivitet. I snickeriet, där internerna fick göra rätt för sig, tillverkades och paketerades IKEA-möbler. Det låg inpackade möbler från golv till tak. Överallt. Vaktbefälet muttrade ofta att “det är inte konstigt att IKEA kan kränga möbler så billigt när de slipper dyra lönekostnader“. Och visst kändes det konstigt, jag trodde nog att IKEA tillverkade sina artiklar med hjälp av vanliga kollektivanställda. Kanske kan man starta ett bilföretag där interner bygger bilar för några hundringar om dagen? Vilken affärsidé egentligen. En bil med schyssta tjyvattribut såsom mattsvart lack, mörktonade rutor som standard, högpotent motor, punkteringsäkra däck, byggd på ram och med en elak formgivning. Bilen skulle då få ett häftigt namn; Danger. Och ha en helskön reklamslogan; En bil för brottslingar, av brottslingar. Tål att tänkas på.

+ Kat är snart klar med sin hudvårdsklass. Då skall jag kasta mig över den nyinköpta osten, gurkan, grapejuicen och rundstyckena. Sehr Mumsig.

– Nu när man bott in sig så börjar man se vad som borde fixas till. Vardagsrummet, där jag sitter i skrivande stund, skulle behöva målas om i taket och på väggarna. Det behöver inte bli dyrt. Badrumshelvetet kommer dock att bli en kostsam upplevelse om man vill renovera, och det vill man – jag försäkrar Er.

Nighters All,

/Chris

~ by onemountainsplace on October 30, 2008.

Leave a Reply

 
