5.56.

Stora delar av dagen hade jag samlat mig för en ny kraftsamling mot Toyotans fastrostade bakhjul. När jag kom hem bytte jag om till Josef-jeansen och lossade hjulbultarna några varv. Sen bar det ner till Julas parkering för lite cirkelkörning och bromsande enbart med handbromsen. Ingen bättring visade det sig dock när jag kom hem igen. Nu hade dock hulken vaknat inom mig och tre däck byttes snabbt och lätt. Det sista vägrade dock att släppa. Efter att ha avverkat fältspade och slägga så återstod då bara det gamla mirakelmedlet 5.56 (varför heter det så? AK5ans kaliber är det ju, men varför detta namn..?) som applicerades på och runt bultar och gängor. Fem minuter senare lossar det med hjälp av ett hårt slag med spaden. Respekten och hedern återupprättad. Aldrig skall man behöva se Mr Onemountain på en däckfirma bara för att skifta däck. Det är inte snålhet, det är en principsak.

Imorgon får vi veta om vi får en bättre president, eller en mycket bättre president, än George W Bush. Stockholm, 2005.

america

Tydligen så har det, enligt nyheterna, brunnit i två parkeringshus under natten i Västsverige. Det är faschinerande det där. Bilar som bara börjar brinna utan vidare. Påminner om åren i Backa-Beirut; där var anlagda bränder kanske inte vardagsmat, men högfrekvent var det allt. Denna typ av meningslös skadegörelse har jag sluppit. Det är jag glad för, tänk att mötas ev ett plåtrent vrak när man skall till jobbet. Sunkigt. Upklarningsprocenten på denna typ av brott, är såvitt jag förstår, försvinnande liten.

I Backa-Beirut hade grannarnas bilar ibland en otäck tendens till att brinna upp. I Skatteparadiset är detta fenomen betydligt mer sällsynt. Hisings Backa, Kavaljersgatan, 2006.

carsonfire

Vinterdäcken är på, det har jag ju nämnt ovan. Den årliga debatten är här i vanlig ordning. Då avser jag den mellan de förnuftiga och tänkande (där ingår jag) som väljer att köra på dubbdäck. Och den falang som lever i en parallellvärld där man tror att dubbfritt är ett seriöst alternativ till dubbat. De hänvisar till miljöfaktorer såsom asfaltspartiklar och högt ljud, många av de mest militanta vill förbjuda dem. År efter år visar dock de stora biltidningarnas däcktester att dubbdäck är vinnare i alla deltest; på bar asfalt, på is, på snö och i modd. Enda gången dubbfritt är i närheten av att kunna konkurrera är på snö och i modd. Annars hamnar de hopplöst sist. Jag vill komma fram, jag vill kunna stanna. Även när det är isgata. Det är mina argument för dubbar. Borde vara självklart för alla.

Mr Onemountain kör dubbat. Det borde alla göra, även de som sov på fysiklektionerna och missade det där med friktion. Göteborg, Gamla Boråsvägen, 2007.

dubbatskadetva

+ Barack Obama. Blir av allt att döma världens mäktigaste man inatt. Demokrat, ung, mörk i hyn och med nya idéer. Det här blir hur bra som helst. Hoppas nu bara att Secret Service är på tå och ser till att ingen extremist tar honom av daga.

– Alla tokar som hyllar det dubbfria däcket. Gilla vad Ni vill. Men ligg inte bakom mig när det är isgata, då kör du sönder mina bakljus. Och ligg inte framför när det är isgata, då kommer du inte fram, såvida du inte har fyrhjulsdrift men det gillas ju inte heller av miljöivrare, som Ni ju utger Er för att vara. Åtminstone om det gäller dubb. Rena natta.

Cheerio,

Chris

~ by onemountainsplace on November 4, 2008.

4 Responses to “5.56.”

  1. Kör oxå dubbet men det där med bar asfalt skulle vara bättre med dubbat stämmer väl ändå inte? Ivf inte om asfalten är torr men det kan ju vara som så att jag är helt ute och cyklar med iofs.

  2. VARFÖR finns där ingen edit-knapp? DUBBAT!

  3. Avslöjad! En felfri man, som du hävdar dig vara, behöver ingen edit-knapp! Ha!

    Men nu när du ändå lipar över en så här: EDIT
    Klicka dig glad!

  4. Ledsen att informera om följande lilla snutt från Göteborgs trafikkontor:

    “Alla som har ett parkeringstillstånd för miljöfordon måste uppfylla följande användarvillkor. Om villkoren inte följs kan tillståndet komma att återkallas.

    – Dubbfria vinterdäck. Från och med 1 oktober 2009 får bilen inte ha dubbade vinterdäck…. ”

    Därefter: dubbdäck eller gratis parkering…? Det är frågan.

    /Tero Dubbfri

Leave a Reply

 
