Kyparna är på stranden.

Los Camareros esta en la playa, det är en mening som fastnade för alltid när jag läste spanska för ca 17 år sedan. Den sitter lika säkert som meningslösa latinfrasen canis meus id commedit*. Varför vissa fraser från skoltiden väljer att fastna och andra inte kan man ju undra. Och varför just då de meningslösa eller ytterst begränsade? Min spanskalärare, med fäbless för brunkräm och distinkt rakvatten, var öppet homosexuell. Iklädd färggranna kavajer och kulörta glasögonbågar lärde han oss allt om hamnstaden Bilbao, att ett enkelt v uttalas b och konsten att tala med perfekt läspning. Allt detta med sitt uttrycksfulla och feminina kroppsspråk. Mr G54 var en helskön prick som även lärde oss att se hur en bil är från Spanien. Den är Manuel. 🙂 Han vurmade för Spaniens fina viner och härliga matkultur. Lite av ett antiklimax blev det då när han valde att förlägga spanskakursens avskedsmiddag på restaurang Bamboo. Det kan inte alltid bli rätt.

Vitt vin är Kats melodi, dock helst Guntrum Riesling. Det har jag ännu ingen bild på så det får bli på på en Cava istället. Imon fyller hon 34 och på gästlistan nämns, utöver mina föräldrar och min bror med brorsdotter, en mängd fint klingande namn från Skatteparadiset.

cava

Städning för fullt denna afton, trots en intensiv dag vad gäller Protect and Serve. Men ikväll är sova först på plats två i prioritetingslistan. Min hustru, Kat, fyller minsann år imorgon och det ser ut att bli en del folk. Det skall dammsugas, tvättas, bonas, vikas, bäddas, duttas, dammas, slängas, diskas, flyttas och poleras. Är det tänkt i alla fall, kanske kan jag tänka mig att fuska i ett, eller flera, av delmomenten. Men våra gäster kan känna sig lugna, vår lägenhet kommer att kännas fräsch och ren imorgon eftermiddag. Förutom den där golvbrunnen då förstås, det måste ha varit ett väldigt speciellt vattenlås, för nu har det gått över en vecka sedan de var här och fastställde varför odören är en så påtaglig verklighet. Men vem vet, kanske kommer det en flinkfingrad fastighetsskötare imorgon.

+ Mr G54, en av många bra lärare man haft genom åren. Denna var dock klart färgstarkast av alla och inget annat än ett riktigt original.

– Miljöstationen ligger 200 meter bort och det regnar. Men förhoppningsvis behöver jag bara gå en gång.

* Hunden åt upp det.

El perro esta bajo la mesa,

Señor Onemountain

~ by onemountainsplace on November 12, 2008.

7 Responses to “Kyparna är på stranden.”

  1. Under avdelningen rätt skall vara rätt undrar jag stilla hur ett “feministiska kroppsspråk” ser ut? Snackar vi ultrafeminister-i-åttiotals-nidbilds-kroppsspråk eller mer FI-Gudrun-stram?

  2. Hade väl tänkt lämna ut detta till läsarens fantasier lite granna, men om vi säger så här då. Inget lufsigt stuk som du, jag och de flesta andra har utan som om att man ganska nyligen fått något uppkört i stolgången (det ger en lite upplyft stil när man går) samt gestikulerande med väldigt böjliga handleder. Ungefär så.

    /C

  3. Ok. Jag var inte tydlig nog (och jag ber om ursäkt för mitt kommande skitnödiga sätt) men jag antar att du menar Feminint Kroppsspråk och inte Feministiskt som den politiska åskådningen…

  4. Slow. Ser nu vad du menar och kommer att snygga till det. Ingen katastrof men klart pinsamt.

    Ta.

  5. Här råder lika stor tryckfrihet som i Nordkorea. Skriv vad du vill men den kommer noggrant gås igenom av censureringen(mig). Stavvfel och sär()skrivningar finns inte här;). Det jag har skrivit är alltid rätt! Här finns en stänk av hybris! Sådan topic hade räddat dig från dessa meningslösa frågor. Både Tom och jag vet vad du menar men skillnaden är att Tom´s självförtroende är nackat och därför behöver bekräftelse genom att hitta fel hos andra. Tom är dock inte ensam och han tillhör inte Gollumsläktet så därför är det väl på något sätt acceptabelt omän irriterande att finna dessa rättelser från mr ordbok. Själv vet jag att jag gör fel ibland men jag gör en massa rätt därimellan vilket håller mitt självförtroende och ödmjukheten på en lagom skala och svävar aldrig iväg. För sån är inte jag>:)

  6. Tar till mig dina tips, Mange. Diktaturtänket har dock inte känts aktuellt vad gäller min blogg. I många andra sammanhang är jag vän av radikala och hårdföra metoder, men Onemountainsplace är tänkt att vara som det fiktiva fiket Central Perk. En oas där alla kan ha några mysiga minuter.

    Tomas insatser för det svenska språket är dock mest positivt. Jag avskyr själv felstavningar, felformuleringar, syftningsfel och allt annat man kan tvingas läsa. Jag var därför inte sen att ändra. Visst kan man ha synpunkter på hans taffliga känsla för ödmjukhet, men det är ju sån han är.

    Tata

  7. Jag är också emot stavfel, särskrivningar ect ect men jag skulle aldrig påpeka detta om fallet vore som så att det gick att förstå vad du menade. Skriver du ren rappakalja så höjjer jag som mest på ögonbrynet och flinar. Orsaken till min topic är för att jag skriver som i trans och efteråt inte korrekturläser skiten. Jag skriver smörja och ni vet att det är smörja och därför orkar jag inte bry mig i hur det ser ut heller.

Leave a Reply

 
