Rena natta.

Gårdagen var ingen munter historia, en sent anmäld sjukdom ställde till det. Ingen av våra anställda kunde ta det och till skillnad mot statliga verk och kommunala inrättningar, så kan man inte lämna en post tom. Då bryter kunden kontraktet och det blir till att se sig om efter något annat. Min partner in crime, Mr JWalker, ringde och frågade mig hur fasen vi skulle kunna lösa det. Mr JWalker är inte bara en mycket duglig partner in crime, han är en mycket god kamrat. För att lindra hans börda så tackade jag ja till att fortsätta med Protect and Serve i ytterligare 4 timmar. Det blir 16 timmar det. Inget att vara stolt över, det är ett misslyckande. Så är det. Men det blir övertidspengar. Lagom till jul. Men jag ser gärna att det dröjer till nästa gång. Protect and Serve – Allt för kunden.

Kvalitetskväll framför teven. Först lite nedvarvning med Cops, Grapejuice och Hönökaka med Arn herrgårdsost och rökt kalkon. Fotboll efter det. Mycket trevligare blir det egentligen inte en vardagskväll.

cops

Jag vågar påstå att jag gjorde min körkortsutbildning på en av Sveriges bättre trafikskolor. Jag vet inte om den ligger kvar, men det var ett familjeföretag som låg mitt i Los Angereds centrum. Bilen jag fick köra var en liten lyxig läckerbit; en femcylindrig Audi 90 2.3E med 136 pigga hästkrafter. Bilen var på den tiden en riktig headturner, med fina aluminiumhjul och lackad i nattsvart metallic. Oh, vad jag ville ha den bilen med mig hem. Den var allt som farsans trötta Volvo 240 inte var. Alla lärarna på skolan var så där makalöst hellugna, något som man väl i och för sig bör vara i denna typ av jobb. Man kunde göra den dummaste av missar, ändock så hade de snudd på vilopuls. De var också utsökta pedagoger – fortfarande kan jag höra dem i mitt huvud ibland.

De lärde mig allt som är värt att kunna ute i trafiken. De pekade på vikten att sitta rätt, att ha alla tre speglar korrekt inställda, att ha korrekt belysning, att vara nyfiken på vad som händer längre fram på gatan, att man blinkar INNAN man bromsar, att man bromsar först på avfarten från motorvägen – inte på den, att man skall accelerera snabbt till gällande fartgräns eller trafiksituation, att inte ligga för nära bilen framför, att stopp betyder stopp och ingenting annat, att man stannar för rött ljus och att det inte är en mänsklig rättighet att ligga och såsa i vänsterfilen på en 90-väg. Jag önskar att alla andra hade gått samma utbildning, på samma fina trafikskola. Men av allt att döma så är många medtrafikanter självlärda. Rena natta.

Långtsamgående trafik brukar hålla höger. Dock inte i Norge, där är det tvärtom. Fast bara vid betalstationerna där man betalar vägavgift. Det missade vi och fick betala för det. Den bredaxlade föraren är inte jag, det är Mr P76. Jag sitter på passagerarstolen, och är därför osynlig.

norway2

Som några av Er kanske vet, så har jag missat såväl födelsedagar som utbildningsstarter, detta då en elektronisk kalender inte ännu kan slå en analog. Så idag kom då firmans årligt utsända kalender. Jag törs nu lova jobbet, vänner, kunder, släktingar och framför allt Kat, att jag skall få bättre framförhållning. Aldrig mer skall jag, Mr Onemountain, glömma en släktings födelsedag. En kursstart i Stockholm. Eller ett avvikande arbetspass. Var e nu pennan?

+ Nedvarvning i min härliga soffa. Med lite Cops och hönökaka. Kan låta lite patetiskt, är medveten om det, men jag känner verkligen hur mina krafter återvänder efter en lång arbetsdag.

– Tvättmaskinen är klar med sin process. Det är ren 40-tvätt i, en massa konstiga tjejkläder med onödigt långa ärmar, urringningar, snoddar och rosetter. Varje plagg är en prövning att vränga och hänga rätt. Tack och lov så finns där även en och annan klassisk T-tröja. Me like.

Nighters All and Thanks for Reading,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on November 25, 2008.

Leave a Reply

 
