Längtan är över.

Den stränga kylan är som bortblåst. Man slipper skrapa rutorna på morgonen och man kan köra lite nervevat i Skabb-Volvon för att slippa imma på rutorna. Relativt sett så har jag alltså för närvarande ett komfortabelt liv. Dock så får domedagsprofeterna vatten på sin kvarn. Den globala uppvärmningen är här igen, efter några dagars frånvaro. Jag vet inte varför det blivit blidväder. Kanske är det någon i Göteborgs västra delar som startat upp sin V8-motoriserade SUV? Är det kanske alltför många som eldat ved i sina kaminer? Eller är det kanske några kor i Gunnilse som fått i sig en ogynnsam höblandning och nu släpper ut massvis med orenad metangas i Göteborgsluften? Ingen vet säkert. Fast säker kan man vara på att spekulationerna om varför det är så varmt nu åter fått nytt bränsle.

Längtan är över. Inte för “Kvinna vid havet” som troget står och väntar på Sjömanstornet i Göteborg, men däremot för Mrs A som numera andas frisk luft och har lugn och ro utanför husknuten. Göteborg, 2008.

longing

Idag var jag, Mr J Walker och Mr D och hälsade på Mrs A i hennes nya hem. De har köpt en storslagen villa i Kungsbacka och det var verkligen ett inbjudande ställe. Så kallad öppen planlösning dominerade, helläckert med hall och stort vardagsrum i ett stycke, utan brytande väggar. En kakelspis, som gick för fullt, hamnade i blickfånget ögonblickligen. Riktigt mysigt. Efter att vi ätit sallad så bjöds det på kaffe och kaka, medans det pratades om allt mellan himmel och jord. Det känns bra att de hittat ett så fint ställe, fjärran från tidigare lokaliteter. Deras väntan och längtan efter ett lugnt och trevligt boende är äntligen över. Tack för kaffet, Mrs A. Och grattis!

Helgen närmar sig med stormsteg. Och med det mitt fotouppdrag i Varberg. Jag har tänkt mycket på väder och solljus, hoppas nu att vädergudarna är samarbetsvilliga denna dag. Lite äkta ljus gör fotograferandet så mycket roligare. Och en fotograf som har roligt tar bättre bilder. Och bra bilder vill ju slutkunden ha. Regn och snö undanbedes å det bestämdaste. Batterier skall nu laddas, minneskort tömmas och optik rengöras. På söndag skall prylarna leverera. Så även jag.

+ En trevlig helg väntar mig. Imon skall jag till bästisen, Mr F, för att dricka öl och ha en trevlig kväll såsom det var förr. Söndag är fotograferingsdag, bröllop i Varberg, och jag ser fram mot fräna vinklar, härligt skärpedjup, mjukt ljus och festligheterna efteråt. Samma dag har även mor, Mrs G, valt att kalla till 1a adventsmiddag. Får man in även det i schemat så är det bingo.

– Tiden går så fort. Snart är man 37 år, snart är det jul och snart skall man sova. Man hinner inte med alla sysslor här hemma och även på jobbet kan man känna att klockan är snabbare än en själv. När man var liten kändes en dag väldigt lång, en termin ohyggligt lång och ett år, ja det kändes som att det aldrig skulle ta slut. Det var skönare att vara liten. I alla fall ur den synvinkeln. Oj, nu måste jag städa. Kat kommer snart hem med en prominent gäst från Skatteparadiset. Måtte jag hinna dammsuga hallen också…

Later,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on November 27, 2008.

Leave a Reply

 
