Stockholm har blivit kallt.

Så är man då på plats i huvudstaden, Sveriges enda egentliga storstad. Efter att ha irrat runt som två hönor på centralstationen så lyckades jag och Mrs M88 hitta till taxibilarna på utsidan. När vi gled fram genom centrala Stockholm så tänkte jag på alla fina minnen som jag har från denna vackra stad. Min före detta svärfar bodde här under många år och det blev åtminstone ett långbesök varje sommar. Han bodde två stenkast från Stureplan, centralt och bra. Jag minns särskilt hundpromenaderna på Gärdet, skärgårdsturerna och stadsvandringarna. Det var givande stunder. Stockholm i mitt hjärta skulle man kunna sjunga. Men man skulle också kunna sjunga Stockholm har blivit kallt. För det ligger snö kvar på vägkanterna och tempen ligger runt nollan. Brr!

Utsikt från rum 702. Mer svenskt blir det väl knappast. Stockholm, Kungens kurva, 2008.

ikea

SJ imponerade inte stort idag. X2000 var ca timmen sent till Stockholm. Ursäkten var signalfel och att långtsamgående lokaltåg var ivägen. De säger att de skall jobba med att hålla förseningarna på ett minimum, det är ju hedervärt. Hoppas att det tar fart även i verkligheten snart. Ett satans gnäll, jag vet. Jag är inte sådan. Egentligen. Men det är frustrerande att de inte kan köra in förlorad tid på samma sätt som en buss eller ett flygplan. Så är det att vara spårbunden. Det var dock en komfortabel resa och det är en häftig känsla att, bitvis, åka i farter kring 200 km/h. Nu låter det som att jag aldrig åkt X2000. Och det hade jag, innan idag, faktiskt inte gjort. Men nu är det gjort. Får väl se hur det går för dem på hemvägen. Då är det ju dessutom nerförsbacke. I alla fall i kartboken.

+ Stockholm. Fantastiskt vacker och stor stad. Kärleken till denna stad är ju inte i närheten av den jag känner mot Göteborg, men visst, jag gillar vår huvudstad. Skarpt.

– SJ och hålla tider. Verkar vara väldigt svårt. Tyvärr.

Nighters All,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on December 1, 2008.

4 Responses to “Stockholm har blivit kallt.”

  1. Jamen, hur gick det med 020?? Väntar spänt på recensionen!

  2. I miss you

  3. Ms F4: Vad gäller omdömet om Taxi 020 så ligger detta i pipen. Jag vill testa att åka med dem även på hemvägen. En enkel resa gör dem inte rättvisa. I Stockholm fanns det tyvärr inte möjlighet att välja dem, då en taxivärd stod och dirigerade fram bilar i värsta New York-style. Det var liksom inte läge att stå och vänta på en gul bil. Men hem siktar jag på Taxi 020 både i Stockholm och hemmavid. Sammanställning kommer att ske i lugn och ro hemma i Skatteparadiset och sen kommer domen att kungöras.

    Kat: Dito, loved one.

    /Mr Onemountain

  4. Reprazent west side protectus servus!

Leave a Reply

 
