De gula levererade.

Utvärderingen är nu klar. Upplevelser har fått sjunka in ordentligt, kvitton har granskats och bilder har skakats fram. På tal om skak och bilder så är dessvärre endast mobilbilder aktuella. En snabb sväng på stan idag med den riktiga kameran gav inga tillfällen till bilder på Taxi 020s bilar. Tyvärr. Men mobilbilderna ger det lite extra dokumentär känsla inbillar jag mig. Bakgrund: Vid ett tidigare tillfälle så skrev jag generellt om taxibranschen och att det i den finns en hel del fula fiskar. Taxi 020 bedömdes då, av undertecknad, som oseriösa för att jag vid flera tillfällen sett deras bilar i krockat skick. Deras Sverigechef skrev då till mig och menade på att de upplever sig själva som väldigt seriösa. Jag kände då ett ansvar att åka med dem, innan jag yttrar mig mera i ärendet. Sagt och gjort, inför min Stockholmsresa nyligen så beslöt jag mig för att använda dem för transportuppdraget. Totalt fyra taxiresor blev det, varav två med 020, en med Taxi Stockholm och slutligen en med Taxi Kurir. Egentligen var det tänkt att alla fyra skulle ske i gul kulör, men av praktiska skäl var det inte möjligt.

Färden mellan Hisingen och Centralstationen i Göteborg skedde i en nästan helt ny Volvo V70II 2.5FT.

0201

Resa 1: Avfärden skulle ske från en av min kunds mer avlägsna platser på Hisingen. Tjejen jag beställde av i växeln hittade dock snabbt rätt och skulle se till att en bil stod framme vid 15.30. Klockan 15.27 så kallar mina kollegor på mig om att en taxi, i gulaste gult, är på plats för att hämta mig och Mrs M88. När vi kliver ut är chauffören alert och trevlig, bakluckan till den rena och fina Volvo V70II 2.5FT som han kör, öppnas och han tar våra väskor och lägger in dem snyggt och försiktigt. Han väljer snabbast möjliga väg, jag vet för jag har kört sträckan väldigt många gånger själv. Inne i stan ändrar vi oss, vi vill åka till Hotell Europa istället, för att gå in i Nordstan för att äta lite. Inga problem alls. Två snabba filbyten och en högersväng senare så stannar vi till utanför hotellentrén. Betalningen, med kort, går snabbt och smidigt. Han hjälper oss med väskorna och önskar oss en trevlig kväll. Summering av resa 1, med Taxi 020: Ytterst komfortabel bil, tydlig prisinformation, snyggt och städat, service och körstil på fin nivå ger totalbetyget 9/10.

Resa 2: Vid ankomsten till Stockholm så är vi över timmen sena. X2000 var sent, något som är väldigt vanligt enligt SJ själva. Vi kommer ut till en stor taxiansamling där en taxivärd reglerar bilar och folk i möjligaste mån. Flera 020-bilar finns i kön men när vi står längst fram så finns det bara Taxi Stockholm till hands. Chauffören i vår bil, en Mercedes Benz E220 CDI, verkar lite halvsömnig för jag hinner lasta in tre av fyra väskor innan han får för sig att fråga om vi vill ha hjälp. Väl i bilen så ber jag honom att köra oss till Scandic vid Kungens Kurva. – “Jaha, skall ni åka E4an då eller?” frågar han. – “Kör du bara, det blir fint” säger jag till honom fullständigt överrumplad av frågeställningen. Uppenbarligen kör han till vardags bara en väg till Kungens Kurva från Centralen, för då denna väg visade sig vara avstängd pga vägarbete så får han plötsligt Syntax Error i huvudet. Det går flera sekunder då han bara står och stirrar in i vägarbetsskylten som blockerar hela gatan. Ha påminner om en gammal PC, i desperat behov av defragmentering. Faschinerande. Han backar lite, kör fram lika mycket och backar igen. Denna gång lite längre. – “Eh, jag stänger av taxametern så länge” säger han. Till slut hittar vi ut via en bussgata. Betalningen går långsamt och återigen är han tvåa på bollen vad gäller väskorna. Summering av resa 2, med Taxi Stockholm: Komfortabel bil, dock ej i klass med tidigare Volvo, bra och tydlig information i bilen, lite si och så med chaffisens servicekänsla och han var inte helt knivskarp i konsten att navigera i huvudstaden. Ger 6/10.

Taxi 020, något som tidigare känts lite halvdant, har helt plötsligt blivit synonymt med kvalitet och servicekänsla. Här dörren på en av deras Volvo V70N 2.4D.

02031

Resa 3: Avfärden från hotellet några dagar senare, ber jag receptionisten i hotellet att boka. Jag påpekar att det är Taxi 020 jag vill åka med och att de skall hämta oss kl. 15.15 vid hotellentrén. Så sker också, flera minuter innan anländer den gula bilen, den gång i form av en Volvo V70N 2.4D. Volvos P26 är ju den bil som jag själv funderar på att skaffa mig, så kan hända är jag lite jävig vad gäller fordonet. Jag ÄLSKAR ju Volvo. Men det spelar mindre roll, jag har inga som helst krav på mig att vara objektiv. Bloggen är min, bara min. En trevlig man öppnar dörrar och bagagelucka för oss och har inga som helst problem med att hitta till Centralstationen från Kungens Kurva. Han svarar kunnigt på våra frågor om Stockholms centrala delar, men är aldrig för mycket eller plump. Bilen är ren och fin på insidan, väderleken i Stockholm förlåter att bilen är “blidvintersmutsig”, det får man liksom acceptera. Framme, betalningen går fint och smidigt. Ett kvitto med gul baksida blir mitt, han önskar oss en trevlig resa till Göteborg efter att han delat ut väskorna till oss. Summering av resa 3, med Taxi 020: Komfortabel och ändamålsenlig bil, städat, fin service och några glada skratt på vägen. Tydlig prisinfo och snabb betalning. Ger 9/10.

Resa 4: Hemkommen till Göteborg. Över tre timmar sen. Uppskattningsvis 60 personer före mig i taxikön vid Centralen. Nästan inga bilar. Men på några minuter blir det massiv rörelse, någon har meddelat stadens droskor att 150 nyanlända och trötta SJ-resenärer har anlänt. Även här skulle jag vilja testa att åka med 020, men inte heller här är det möjligt utan att lägga ner en massa energi, man får liksom ta det som kommer. En VW Passat Variant TDI från Taxi Kurir blir “min”, även denna chaufför överraskas av att jag vill lägga in mina väskor i bagaget. Men när vi väl kommit på rull så visar det sig vara en trevlig och korrekt ung man, som kör mig ut till min väntande Skabb-Volvo på Hisingen. Jag får dock lotsa honom till platsen, kan bjuda på det, och när vi är framme så får jag veta att jag måste betala ytterligare 15 kr utöver taxameterns visade belopp. Detta beror på den så kallade bom-avgift som seriösa åkare får betala för att stå närmast tågen vid Centralen. Inget att argumentera om, men hade känts bättre om det låg med i priset redan vid start. Summering av resa 4, med Taxi Kurir: En helt OK bil, men det är ingen Volvo eller Mercedes och det känns. Sömnig service vid resans start, tydlig information i bilen men bomavgiften kom, och presenterades, lite oväntat. Snabb betalning. Fräsch interiör, chauffören ej bekväm med att navigera mitt på Hisingen. Betyget blir 7/10.

Taxi 020 har satsat på flera miljövänliga bilmodeller. Här en Toyota Prius vid T-centralen, Stockholm City. Prius är en innovativ bil, utan tvivel, men som droska finns det betydligt bättre bilar. Exempelvis Volvo V70.

0206

Summering då. Inte utan viss skepsis så valde jag att åka med annan leverantör än Taxi Göteborg. De har alltid levererat, såväl för egen del som när vi använder deras tjänster hos min kund. Taxi 020s gula färg har sedan jag först såg den upplevts som fräsch och nytänkande, men flera av dem har setts i krockat skick. Bilarna är förstås inte lackade i gult från fabrik, så stora är inte 020 ännu, utan de kläs helt enkelt in i en film. Enligt föraren vid den första resan så är filmen robust, men går inte att tvätta bilen i maskintvätt. Sedan så är det svårt att få filmningen utförd med kort varsel, en krockad bil får nya skärmar eller stötfångare på verkstaden, men grundfärgen på de nya delarna består tills dess att filmningen blir gjord. Då kan det se lite lumpet ut. Men de jag åkte med hade rena och fina bilar. De visste vad service betyder och tog sig med van hand fram i trafiken. Taxi 020 levererade, och imponerade, stort. Jag, Mr Onemountain, är en nöjd kund.

+ Ännu ett taxibolag som man vågar åka med. Utöver Taxi Göteborg och Taxi Kurir så är nu Taxi 020 en av Mr Onemountain godkänd leverantör. En offentlig ursäkt är härmed framförd till Taxi 020. Bra jobbat. Och jo, förresten, jag älskar Er gula färg. Påminner om New Yorks signalgula taxibilar. Så som det skall se ut.

– Förare som inte är beredda att kliva ur för att hjälpa till. Känns mycket udda. Service? Vad är det?

Tata,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on December 6, 2008.

6 Responses to “De gula levererade.”

  1. Jag är inte så hemma på Volvo-lingo men: om den förra Volvo V70 gick under benämningen V70n, och då N som i new eller ny gentemot den första generationens V70 (som väl även var den sista generationens 850 med lite modifieringar), borde inte den 020-Taxibilen du åkte med då vara en V70III? Bara en tanke.

  2. Det är knepigt det där med olika bilar som har samma beteckning. Den första, Silverpilens kaross, kom ju 1997 och benämns enligt de flesta som just V70. 2001 kom ju P26an som då kom att kallas V70N i bilannonser etc. Tredje generationen som kom häromsistens brukar benämnas V70II för att man skall få ett hum om vilken variant man talar om. Hur korrekt detta är vet jag inte riktigt men bara för att man skall få en bild i huvudet om vilken bil man egentligen avser. Kanske kan din namne, som är expert på Volvobilar reda ut det hela? Jag vet att han läser titt som tätt. Så Halberstads namne, du som jobbar på mitt jobb, och kan allt om Volvo. Skriv gärna några rader, anonymt går bra.

    Mr Onemountain

  3. …det är bara jag som hälsar på

  4. …och jag kör SAAB 9000thelastinline

  5. …och jag kör SAAB 9000thelastinline, serrö´

  6. Välkommen till en större värld Neklasen. Välkommen till Onemountainsplace:)

    Saab är en OK bil, dock fjärran från storheten Volvo. Det borde ju alla inse.

    /C

Leave a Reply

 
