Hjul i jultider.

Hjulsidor på Biltema, fyra för 129 kr. Jag har aldrig förstått mig på dem som köper fula hjulsidor från biltillbehörsfirmorna till sina vinterhjul. Likt många andra, anser jag att det är väl vräkigt att köra på aluminiumhjul under den mörka och hala årstiden. De är utsatta för konstant nedsmutsning och det kan bli hårda kantstötar. Det känns bättre att kvadda en plåtfälg för några hundringar än en fin lättmetallsdito för tusenlappar. En svart plåtfälg är inte alls ful tycker jag. Tvärtom. Jag har alltid kört “naket” under vintersäsongen, plasttallrikar är inget för mig. Men om man nu inte var så snål och någon krävde att man skaffade sig sådana, så är det ju så att biltillverkarnas original allt som oftast är snyggast. Men en sats kostar ju åtminstone fem hundralappar. Och de är attraktivt stöldgods, som inte går att skydda på annat sätt än med konstant bevakning. Nä, strunta i det och kör med svart plåtfälg. Billigt och bra. Dessutom ganska snyggt.

Hjulsidor kan vara snyggt, men även en styggelse. Jag håller original (3) och svart plåtfälg (2) högre än billigt HCJ-krafs (1). På fotot min gamla Nissan Sunny, med gamla vovven Lorry i baksätet. OBS, bilden är ett montage.

somaliaracer

Protect and Serve är egentligen LAPDs fina motto och slogan, men jag lånar den friskt på min blogg för att beskriva mitt arbete. Idag är det Nobeldagen och således är det flaggdag, något som ingen hyrsnut gillar. För min del innebar det idag att jag tidigt på morgonen fick den stora äran att hissa inte mindre än 23 flaggor. Men först skulle kundens flaggor ner, flagglinorna var härligt frusna och var stela likt ofärdig pasta. Det krävdes flinka fingrar för att lösa upp knutarna. Det var en lätt vind idag och de svenska flaggorna vajade vackert. På vintern så går solen ner tidigt, därför skall även flaggorna ner tidigt. Vid 15-tiden var det dags igen alltså, för 23 flaggstänger. Svensk flagga ner, kundens upp. Mina händer är nu härligt maskulina och slitna efter hanterandet av 0-gradiga linor. Allt för kunden.

Kampen mot cykelmaffian går vidare i kundens garage, för närvarande står det 2-1 till bilens fördel. Men imorgon blir det nog kvitterat av cykelanhängarna, då jag börjar senare. Under gårdagen hade jag tagit min Toyota Aygo till jobbet då Kat var sjuk. Den lilla miljöbilen tar bara upp 60% av Skabb-Volvons plats på en P-ruta. Därför hade de självutnämnda trafikprofeterna placerat sina tvåhjulingar båda bakom och invid mitt fordon. Lite störigt. Men idag, när jag åter hade Skabb-Volvon, så hade en intelligensbefriad individ parkerat sin EU-moppe mitt på parkeringsrutan. I min fantasi så lade jag in backen och tryckte in den mot väggen. I verkligheten så fick jag ta en plats en bit bort och svälja oförätten. Det kändes inte alls bra. Jag är osäker på om MC och registrerade mopeder får stå på vanliga rutor, jag funderade ett tag på att lappa den motoriserade cykeln. Men får nog läsa på parkeringsjuridiken först. Mina aggressioner mot de tvåhjulsburna på jobbet börjar nu bli allt mer konktreta. Cykel- och mopedslöddret skall fostras till att använda det nybyggda cykelstället, inte blockera en hel bilplats. Sen är det ju bra om de stannar för rött, inte trampar mot enkelriktat, på övergångsställen eller trottoarer. Men det är överkurs och trafikpolisens bord.

Igår var det årets första julbord. Trevligt värre. Det bjöds på massvis med god mat på Hotell Liseberg Heden där vår avdelning höll till i år. Bäst var ägghalvorna, sillbuffén, julskinkan, julmusten och den marinerade kycklingen. Sämst var Ris a la Maltan som saknade apelsiner och att bröd och hårdost hela tiden var slut. På fredag är det dags igen, då är jag medbjuden till julbord på Kats jobb. Julmaten är det bästa i matväg på hela året. Jag älskar det verkligen. Möjligtvis är dessutom julbord nästa vecka, då är det avslutningsmöte med kunden och det brukar innebära något alldeles extra. Förra året var det i alla fall så, då på Önnereds Brygga. Det, under mina 36 år, överlägset bästa julbordet. Man får vad man betalar för.

+ Morsans hembakta julbröd med några skivor hårdost på. Nu i ett skafferi nära mig.

– Mopedister och cyklister som skapar egna regler. Mycket irriterande. Hjulsidor från Biltema, HCJ etc. Bland det fulaste som finns i vår värld. Ska du ha hjulsidor, gör esteten i mig glad – köp original.

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on December 10, 2008.

One Response to “Hjul i jultider.”

  1. Och jag kan garantera dig att julbordet nästa vecka avnjuts på samma brygga som föregående år 🙂

Leave a Reply

 
