Jag blev utvald.

SCB har valt ut mig till att svara på en enkät om mobiltelefonvanor. Det som Karolinska sjukhuset försöker finna är ett samband mellan vissa sjukdomar/åkommor och mobilanvändande. Brukar du bli varm i örat när du talar i mobiltelefon? Hur ofta använder du trådlös uppkoppling med din bärbara dator? Har du svårt för att sova? Hur många timmar talade du i DECT-telefon per dag 2005? Använder du handsfree till din mobil, i så fall hur ofta? Det tog ca 30 minuter att ta sig igenom kompendiet. Men jag tycker det är kul att göra sådana saker. Man läser och hör ofta om statistik på nyheterna och nu är man alltså en av dem som känner och tycker. Men helst hade jag velat svara på roligare saker; om bilar, om brott och straff eller kanske om motion. Men hur som helst, jag blev utvald.

Igår var det julfest på Kats jobb. Det var jag och ca 30 kommunalanställda i form av lärare, barnskötare och rektorer. Jag kunde inte låta bli att känna mig som ett femte hjul, som det reservdäck som nästan aldrig används. Vid borden snackades det om behöriga och obehöriga lärare, montessoripedagogik, barnanpassade lokaler… Saker fjärran från min vardag som hyrsnut. På våra fester brukar det snackas spektakulära ingripanden, biljakter, radiosystem och det senaste på batong och handfängselfronten. För att det skulle bli lite fart så hade det anordnats  lite lekar och det bjöds på mat och dryck. Så visst, det var trevligt. Men än trevligare hade det varit om någon mer från världen utanför hade varit med. Så man hade varit med i matchen. Men, tack för maten och småtrevliga fem timmar, Skatteparadiset.

Silltrut, fotograferad vid Röda Sten den gångna sommaren. Här har jag använt mig av 300 mm, bara tanken på vad ytterligare 200 mm skulle kunna tillföra gör mig köpasugen. 2008.

fuscus

Svärmor har gett mig i uppdrag att inhandla en laptop till henne. Igår var jag på Mediamarkt och kollade in produktutbudet och det fanns väl någon man kunde tänka sig. Dock så fastnade jag och dottern, Ms M, vid en HDTV som visade Pirates of the Caribbean med sällan skådad bildkvalitet. Vill ha. På tal om att vilja ha så var ju även fotoavdelningen ett Eldorado för undertecknad. Mediamarkt är en bra affär då man verkligen får känna på alla produkter. Produkter som alltid är inlåsta i andra affärer. Jag drömde mig således bort ett tag, bortom reella inkomster och begränsningar och smekte Canons dyraste produkter. Provsköt med en EOS-1Ds Mark III som kostar moderata 72 000 kr. Kände på ett stadigt 200 mm L-objektiv i 10 000 kronorsklassen och kände köplustarnas hallondoftande vindar när jag vägde ett maffigt 500 mm Sigmaobjektiv i min vänsterhand. Sedan vaknade jag till. Jag var tillbaks i vardagen, lika begränsad som innan.

+ 7000 kr för ett 500 mm teleobjektiv är inte vansinnigt mycket pengar. Visst, det är ett Sigma vi pratar om, Canons motsvarigheter ligger uppskattningsvis på 50-60. Tusen. Hur som helst, denna glugg skulle göra mitt fotointresse för fåglar så mycket trevligare. Sedan skulle man ju kunna plåta kändisar på avstånd för att dryga ut hushållskassan lite. Men som Kat uttryckte det: Det är ju inte så mycket pengar kanske, men är det inte viktigare med en ny bil först? Hon har en poäng.

– Idag börjar Operation Cleansing. Det är en städoffensiv som skall göra vårt residens till en trevlig plats inför julen. Det skall röjas, hivas, tvättas och putsas. Känner väl inte för det, men det är ju faktiskt så att det bara måste göras.

Later,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on December 13, 2008.

One Response to “Jag blev utvald.”

  1. Man kan ana i dina bloggar att du är en sann livsnjutare. Trots finanskriser, varsel utan dess like på arbetsmarknaden, höstmörker, skabbvolvon, vinterväder a´la GBG ( hög luftfuktighet, ett par grader varmt och SVINKALLT) visar du prov på att finna och lyfta fram allt det positiva som trots allt finns omkring oss. Även om det naurligtvis för vissa personer samt vid olika tillfällen för andra kan vara ytterst svårt att ta till sig lyckas du storartat belysa de stora, som små godsakerna som finns runt omkring oss hela tiden. Mums! Det smittar!
    Jag är mäkta imponerad av din fotografering som du frikostigt bjuder oss på via bloggen. Mums2!
    OnemountainsPlace. Mums3!

Leave a Reply

 
