Oväntat smidigt.

Kom iväg tämligen sent, var helt säker på att fastna i långa köer redan vid Olskroken. Men icke så, hela vägen in till stadens centrala delar gick relativt smärtfritt. Några representanter för de fromma, de som alltid kör som om de har ett rått ägg mellan sula och pedal, drev upp pulsen något men grundhumöret var fint som snus, så det klarade sig utan gester och signaler. Den lilla smidiga Aygon är en dröm i centrala Göteborg, lättmanövrerad, pigg i farter under 70, snål och med fri parkering. En dag som denna skulle jag inte vilja byta den mot något annat, det är den ultimata citybilen. Jag och Ms M betade av butik efter butik som ett enda långt pärlband. Det kändes som en onsdag, inte en sista lördag innan julafton. När dagens sista ärenden skulle avklaras på Allum, platsen där P-platser är mer hårdvaluta än Ramlösa i en saltöken, var man inte helt optimistisk. Men även här fick vi, efter idogt sökande, fatt på en ruta. Fru Fortuna var med oss idag. Så; julklappar fixade till frugan, brorsöner, brorsdotter, föräldrar och bröder med fruar. Endast några enstaka kvar alltså.

My Aygo. Volvo V70 är världens bästa och mest mångsidiga bil låter jag hävda, här på min alldeles egna, blogg. Men i stadens city är Toyotas stadsbil oöverträffad. Här med en tredörrars kusin. Göteborg, Västra Hamngatan, 2008.

cousinsFick ett mail från Canon Sverige igår. Jag prenumererar på deras nyhetsbrev för att åtminstone få ett hum om det senaste. Nu har alltså en ny värsting sett dagens ljus, Canon EOS 5D Mk II. 21, 1 miljoner pixlar och 3.6 bilder per sekund är siffror som gör att det pirrar lite extra i magen. Men denna pryl är för mig, högst sannolikt, aldrig överkomlig, ej ens som begagnad, dock så har något viktigt har hänt. Det är världens första systemkamera som kan spela in korta videosekvenser i HD-kvalitet. Rörlig media i en systemare har varit tabubelagt, helt i klass med att kissa i dopfunten om ni ursäktar den smaklösa liknelsen. Tills helt nyligen fanns det heller ingen kamera i detta segment där man kan kunde ta kort via LCD-skärmen. Även det var förbjudet tänk under den tid som rådde när jag köpte min EOS 350D, men är alltså nu verklighet på var och varannan nyhet i produktgruppen. 5D Mk II – är och förblir nog en våt dröm. Men känner jag Canon rätt så kommer funktionen med HD-video snart även i en mer konsumentinriktad variant. Då blir det shopping.

+ En polispatrull hade backat in sin XC70 bakom en container vid Backaplan och tre konstaplar stod i gatan där de utförde kontroll av förare, körkort och nykterhet. Underbart. Polisarbete när det är som bäst. Udda platser, oannonserat och på ett ställe där man kan misstänka att många tar bakvägen till Systembolaget, för att fylla på kroppens skrikande behov. Fint initiativ och bra jobbat.

– Den unge mannen i en Saab 9-5 som körde likt en stolle i Nya Allén. So what, kan man tänka. Jag är också stressad ibland, det medger jag. Och det märks då även på min hastighet. Men denna bil kördes alltså av en unge i 18 års åldern med vad som såg ut som en uppgiven morsa i passagerarsätet. Farten var bitvis uppskattningsvis 70 och på bakluckan stod det Övningskör. Rena Natta.

~ by onemountainsplace on December 20, 2008.

Leave a Reply

 
