Julen står för dörren.

Julgranen är nu på plats och den är uppklädd. En välkomnande julaktig skylt hänger på vår ytterdörr och det är i det stora hela, färdigstädat. Ett flertal paket ligger under granen och bara väntar på att öppnas. Svärmor ringde och sade att hon tar med sig en mängd gott från norr; röding, lax, julskinka och köttbullar. Härligt. Sillen får vi fixa själva, så gärna så. Det är, ihop med osten och brödet, det viktigaste och absolut godaste. Ihop med julmusten. En härlig tid väntar för oss alla. Barnen ser mest fram mot paketen, kanske inte helt ovanligt. Men undertecknad, längtar som Ni nu förstått, efter det smarriga julbordet. Säkert kommer det även lite finska specialare som man kan testa. Om man vågar.

Det mesta är nu klart för julen, några julklappar kvar att köpa och några adventsstakar att ställa fram. Någon cykel blir det nog inte för min del. I min värld är detta fina fordon just nu mest en källa till missnöje på mitt arbete. Göteborg, Kungsportsavenyn, 2008.

julklappar

Kat ligger hemma med feber och orkar inte göra mycket annat än att gny om kramar och kaffe. Det är synd om henne, det är ovant att se henne så uträknad. Men trots att hon stannar hemmavid imorgon så tänker jag ta Skabb-Volvon till jobbet. Anledningen är enkel. Jag skall visa cykelmaffian vart skåpet skall stå. De har, för att förhindra att bilar ställer sig på bilplatsen där de placerar sina cyklar, ställt upp en kona. Alla andra verkar tyvärr köpa det. Inte jag. Det gör mig arg och upplagd för strid. Jag tänker backa in vår gamla Sosse-container på platsen i fråga och jag förväntar mig sedan ett slut på deras egenmäktiga förfaranden. Någon lär dock bli arg, därför vågar jag inte ställa min fina Toyota där. Vi får se hur mitt agerande kommer att bemötas.

+ Meet the Robinsons, ett mästerverk från Walt Disney Studios. Jag såg den en annan gång men somnade då. Denna gång var jag utvilad och förstod nu storheten i denna film som frugan och bonusbarnen hållit så högt. Fantastisk historia. Bland det bästa i familjefilmsväg på länge. Som en kul liten detalj så var den plommonstopsförsedda skurken misstänkt lik hjälparen i mina feberdrömmar häromdagen, även om denna var betydligt magrare. 8/10.

– Nu saknar vi bara den gnistrande snön. Som pricken över i. Liksom.

Tata everyone,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on December 21, 2008.

Leave a Reply

 
