Ursäkta, vad är klockan?

Har varit en dag hemmavid. Kat och svärmor försvann till Allum för att tokshoppa. Svärfar stack till stan för att dricka öl med några gamla vänner. Sade han. Efter några timmar var han tillbaka med en stor väggklocka som han spontanköpt. En riktigt fin pjäs, som dock var alltför stor för att hänga där han tänkt, där vår nuvarande skrämma-hem-klocka hänger. Denna har fått sitt namn då den går konstant fel och har fått gäster att rusa härifrån då de haft annat planerat. Lite kul på sitt sätt, speciellt då de inser det när de kommit långt härifrån. Men den skall bytas ut. Mot något mer funktionellt. Den nyinköpta får vi hänga på annan plats i residenset. Kanske i salongen.

Gladiator på femman ikväll, en riktig högkvalitetsrulle. Filmen handlar om tiden när Commodus tog makten från sin far Aurelius. Fann ingen avbild av dem när jag var i Rom för två år sedan, dock så fann jag den störste av dem alla; Augustus – Född Octavianus. En av mina främsta idoler. 2006.

caesar_augustus

2006 fick jag en fråga från min dåvarande personalplanerare; Han frågade om jag kunde tänka mig ett tre dagar långt Protect and Serve-uppdrag i Rom för en av våra stora kunder. Vad finns det att svara på en sådan fråga? Annat än ja tack, när går flyget? Romarrikets medelpunkt och världens centrum för konst, mode, kultur och katolska kyrkan. Bara att packa väskan. Jobbet som sådant var helt OK, men det bästa var att det var mycket fritid. Vårt hotell låg 50 meter från Vatikanen, bekvämt och bra. Det var nästan overkligt att få se många av de platser jag bara läst om i mina böcker. Fantastiskt häftigt. Rom är en intensiv stad, lika intensiv som invånarna själva. Det tutades överallt, ingen bil var utan bucklor och det var gasen i botten hela tiden. Luften var bedrövligt dålig, det värsta jag varit med om. New Yorks och Londons luftkvalitet framstår som den hos kurorter i en jämförelse. Men jag kan inte annat än rekommendera en resa dit. Men glöm för allt i världen inte din kamera. Den kommer att gå varm.

Fontana di Trevi, en plats med påtagligt romantiskt skimmer. Förälskade par, och ficktjuvar, överallt. 2006.

fontanaditrevi

+ Kat har köpt en mängd läckra plagg, som kommer att matcha hennes nya bedårande frisyr. Än mer bedårande är det att inköpen skett med svärmors VISA-kort…

– Barnen har verkligen passat på att köra med sin mormor denna dag. Det har betytt att jag fått vara en riktigt bister typ. Inte riktigt kul, men det ända som får dem att lyssna och lugna ner sig.

Nighters All,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on December 26, 2008.

Leave a Reply

 
