Residenset rasar.

Svärfar ringde till Kat under dagen och var mäkta upprörd. Den som har monterat det förra handfatet har varit en riktig slarver. Mycket pekar på att det återigen är den förra ägaren som varit i farten. Ni vet han som gör först och frågar sedan. Han som har satt fast hörnklossar med dubbelhäftande tejp, smyglister med kontorstejp och bara lagt golvtrösklar på plats. Vid en första anblick så såg vårt residens väldigt fint ut, nu retar jag mig på det mesta. Vågar man lita på att någonting håller till nyårsafton? Detta förstörde min dag, min vecka, min månad, ja faktiskt mitt år. Jag försöker att vara positiv i detta nu, men det är svårt. Svärfar är dock en granitfast klippa i stormen. Han förklarar klart och tydligt vad som är galet, vad som kan göras, vad som bör göras och av vem.

Men juridiken då? Jag har spanat runt lite granna och det verkar inte finnas några enkla svar. Undersökningsplikten är omfattande för en köpare, oerhört omfattande. Inte för att jag tänker låta bli att höra mig för, men det jag läst om så här på kvällen ger ingen drömprognos. HSBs jurister har säkert något bra svar på mina frågor då jag ringer dem imorgon. Svärfar pekar på det faktum att det hela omöjligen har kunnat upptäckas, om man inte först demonterat handfatet och stativen. För vem monterar ner handfat på en lägenhetsvisning? Där har vi en öppning. Befintliga kakelplattor är alltså spruckna och ett sjaskigt arbete med silikon över delar av sprickorna skvallrar om att någon haft bråttom eller ingen koll. Eller kanske rentav båda. Det här är inget annat än ett stort anti-klimax. Jag saknar mitt totalrenoverade badrum i Backa-Beirut. Så vackert, så funktionellt och så bra utfört. Det hade egentligen bara ett fel; det var inte beläget i Skatteparadiset.

Så här härligt komfortabel kan en morgon vara i Skabb-Volvon. Snö är  vackert, men kallt. Residenset, 2008.

dsc03978

Ett annat glädjeämne är ju vår gamla Skabb-Volvo. Imorse var det svinkallt, eller ja i alla fall ca -6 grader. Det var is utanpå bilens rutor, dessvärre även på insidan. Jag fick en skrattattack i min uppgivenhet, jag satt och gapskrattade i bilens likkyls tempererade klimat när jag skrapade vindrutans insida och hela panelen blev täckt av snö. Till sist vändes det till ilska istället, jag kastade iväg isskrapan i ett vredesutbrott. Det skulle jag inte gjort, ty kupébelysningen fungerar inte, så det gick inte att hitta den igen. Fann efter idogt sökande en ny, mer böjbar variant i dörrfickan. Den var som gjord för att skrapa insidan på vindrutor. Avgassystemet läcker. Det hörs tydligt, låter lite som ett fräckt sportsystem. Men en sådan här kall morgon syntes det också. Det kom ut lite rök längst bak, men den mesta röken kom vällandes under mittpartiet. Fattas bara att man somnar in för alltid av kolmonoxidförgiftning. Det är så bisarrt alltihopa. Det enda du kan göra, när ödet hånflinar åt dig, är att le tillbaka. Man kan i och för sig även sälja skiten till högstbjudande och börja åka buss med Västtragik, eller ursäkta mig – Västtrafik.

+ Har köpt vetekakor. De är väldigt goda med ost på.

– Det dolda felet i badrummet.

/Chris

~ by onemountainsplace on December 29, 2008.

3 Responses to “Residenset rasar.”

  1. Å stackars dej!
    Nu är det VERKLIGEN synd om dej på riktigt.
    Men vad ska jag säga…? Som alltid baby… Det ordnar sej. Success is right around the corner.
    Love you honey.
    Jag fick mej iallafall ett gott skratt.
    Puss frugan

  2. Jag skrattar… inte ÅT dig utan… med (?) dig… Ehm… Ja, vad kan jag säga annat än “Jag beklagar” och vill du veta vad renoveringen av vårt badrum (också tidigare Martin Timell-wannabe-hemmaihoplimmat) gick på så kan du slå en pling. 😉

    Gläds åt att det som inte dödar en gör en galen.

    Ses imorgon?

  3. Visst ses vi! Har redan börjat ladda för en trevlig stund.

    Ha det gott, vi får tala mer om badrum och annat då.

    Hejs,

Leave a Reply

 
