Oväntat möte.

Hemma idag med således. Mrs A kan det där med att göra scheman fina som snus. Istället för att sprida ut det över kvartalet så kommer ledigheten som klumpar. Blir en liten semester då och då. Som jag tidigare nämnt så är scheman, arbetspassens längd och de adrenalinkickar man ibland får de största skälen till varför jag trivs med Protect and Serve. Känningar i kropp och hals gör att det är extra skönt att få vara hemma. Nu på kvällen unnar jag mig lite Whiskey, den klassiska huskuren mot förkylning. Vet inte om det är så att det verkligen fungerar, men jag inbillar mig att det är så i alla fall. Imorgon blir det ännu mer av den varan. Whiskeyprovning blir det då, allt under Mr S ledning. Skall bli intressant, kanske får man någon ny favorit. Vi får helt enkelt se.

Den som såg Antikrundan igår vet numera Jan Eliasson, vår förre utrikesminister och innan det vår ambassadör i USA, är en inbiten samlare av förstoringsglas. På Portobello Market var sådana frekvent förekommande. 2008.

mag_glasses

HSB är svåra att nå. Under dagen ringde jag deras felanmälan nio gånger och fick varje gång beskedet att det var alltför många som ringde och att jag skulle försöka senare. Förbannat störande, kan jag meddela. Jag formulerade en ny web-anmälan och lade till ett antal kraftuttryck i denna för att förhoppningsvis ge ärendet mer skjuts. Kl. 16:01 så kom det en bekräftelse på att ärendet var mottaget och skall behandlas. Jag frågar mig själv: När då? I väntan på att de skulle dyka upp så har jag satt mig ner med Kat´s firma för att försöka få till det med siffror, skatter och regler. Det är nog lätt när man kan det, men jag kan det inte ännu; därför är det svårt. En FA-skattsedel skall inskaffas och så skall firman momsregistreras. Mina kunskaper i ekonomi är gamla och rostiga. När jag läste så var momssatsen 23,46%. Lite underlig siffra, 25% är ju lite lättare att huvudräkna med. Höjdarn har sträckt ut en hand, och har erbjudit sig att titta lite på siffrorna och komma med lite förslag. Det kan behövas.

Sensation! Vid min promenad i Jonsered så träffade jag på en fågel jag aldrig tidigare sett; Strömstaren. 2009.

sensation1

Promenad på eftermiddagen. För att lufta lungor och hjärna så begav jag mig till Skatteparadisets lilla pärla, Jonsered. Utöver en ytterst fin herrgård så finns här en mängd vandringsstråk, en badplats, bäckar och vattenfall. Det är en riktig oas, som dock blivit besudlad av en eller flera missgärningsmän. Okända har klottrat på allt som man kan klottra på. Utöver det vanliga som skyltar, räcken, skåp och tunnlar så har man sprejat ner åtskilliga träd, minnesmonument, stenar och hela bergssidor. Mycket tråkigt att se. Desto roligare då att fågellivet var mycket intensivt, trots att vi fortfarande befinner oss mitt i vintern. Det måste vimla av fisk där, för till och med en Storskarv visade sig. Men roligast av allt var att få se en fågel jag aldrig tidigare plåtat, än mindre sett – Strömstaren. Den lilla gynnaren var ganska oblyg, men mörker och avstånd gjorde bilden till vad den blev – halvdan. Trots att jag plåtade i ISO 1600, vilket motsvarar en extremt mörkerkänslig film. Man ser vad det är och det är, i detta fallet, huvudsaken.

+ Strömstaren, en kul och ärtig fågel att iaktaga. Antikrundan på SVT är tillbaka med ny säsong. De nördiga programledarna älskar att visa upp sina kunskaper om gamla ting, och jag, jag älskar det.

– Klotter. Ingenting är heligt, klottrare som åker fast har alltid allehanda argument om varför de tycker sig ha rätt att förstöra vår gemensamma omgivning. Men varför bergssidor, trädstammar och gamla kungamonument?

Nighters,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on January 9, 2009.

One Response to “Oväntat möte.”

  1. Thanx! Du är värd varenda timma av ledighet. Är inte ett dugg avundsjuk 😦

Leave a Reply

 
