Dyra drycker.

Det har varit en afton i Whiskyns tecken, jag var medbjuden på en så kallad Whisky-provning ute i stadens norra delar. Vi fick pröva sex stycken olika typer av Whisky, det som alla utom en hade gemensamt var att de härstammade från samma källa; Glenmorangie 1o Yrs. Man skulle således betygsätta doft, smak, eftersmak samt helhetsintryck. Varje delmoment kunde ge 25 poäng, vilket innebär att en perfekt Whisky således skulle få 100 poäng. Efter att provandet var över så lottades resterna ut. Jag hade turen att bli nummer 6, men tyvärr så fick man ju välja sist. Men ingen fara, jag lyckades bli ägare till en förtjusande flaska Glenmorangie Quinta Ruban, den sort som jag rankat som kvällens näst bästa. Blir din för 519 kr på bolaget, jag gav den betyget 83. Kvällens absoluta höjdare var dock överlägset Balvenie Port 21 Yrs. Maken till Whisky har jag aldrig smakat innan, jag gav den 94 poäng och den går att köpa för 900 kr. Kvällens testutfall enligt nedan:

Första plats: Balvenie Port 21 Yrs: 94 p

Andra plats: Glenmorangie The Lasanta & Glenmorangie The Quinta Ruban: 83 p

Fjärde plats: Glenmorangie 10 Yrs: 72 p

Femte plats: Glenmorangie Nectar d´Or: 67 p

Sjätte plats: Glenmorangie 18 Yrs: 37 p

Bara att prova sig fram. Ett blindtest är nog roligare, men faktum är att trots Glenmorangie 18 Yrs är dyr och har fin flaska, så fann jag den vara sämst i test. Näst dyrast är inte alltid näst bäst. Usch och fy. Angered, Trädgårdsgärdet, 2009.

testing1

Inläggets första stycke skapades under gårdagen då jag fortfarande var på lyset. Förvånansvärt få stavfel, även om jag fick korrigera lite saker. Vi var, allt som allt, 14 personer samlade. Kompisar och kompisars kompisar. Ett gott och härligt gäng, kvällen gick rasande fort. Smaken är helt klart som baken, den Whisky som jag helsågade utsågs av halva gänget till totalsegrare. Konstigt att rävgift kan vara så poppis, den andra hälften hyllade dock den rätta. Den var verkligen fantastisk. Enastående. One of a kind. Men 900 bagis… Nja, så mycket tjänar jag inte. Än. Det får nog dröja. Whiskyklubben skall förstås ha en ny sammankomst längre fram. Vi röstade för ett asiatiskt tema då. Japansk Whisky har gjort sig känd för att vara ytterst fin, välsmakande och dyr. Skall bli intressant.

+ Jag vann på Whiskylotteriet, den fina skotska drycken skall drickas med andakt. YPK, Yrsel Per Krona – ett intressant uttryck för mängden alkohol i drycken.

– Pyttipanna serverades innan provningen. Hedervärt, verkligen, men det är ju bara det att det är så himla äckligt.

Tata,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on January 10, 2009.

5 Responses to “Dyra drycker.”

  1. Språk(och whisky)polisen i mig läser med glädje att du bytt whiskey mot whisky efter whiskyprovningen. 😉

  2. Ja du, det var inte helt utan diskussioner som jag fick acceptera nederlaget i våra diskussioner i detta delikata ärende. Jag har alltid använt mig av jänkarnas stavning, Whiskey, och blev lite undrande när vårt lilla sällskap har valt att benämna sig West Coast Whisky Friends. Jag tyckte att det såg ut som kattmatsstavning, lite rumphugget liksom. Som att stava Peugeot Puegot… Diskussionen fick plötsligt ett snabbt slut då klubbordförande Mr S ställde fram de skotska flarrorna där man använder sig av den europeiska stavningen Whisky. Vitt flagg, jag ger mig. Men vidhåller att amerikanernas stavning känns lite fylligare. Vad har du att säga om dryckerna då? Har du testat min vinnare, eller kanske den artonåriga som jag sågade längs med etiketten?

    Ses, hörs och allt det där,

    /C

  3. Jag stavar det Pissky.

  4. Det är ju helt okej att stava det med ett extra e om du väljer att dricka irländsk eller amerikansk whiskey… Men vem skulle välja whiskey före whisky?! 😛

    Jag tycker Glenmorangie 10 yo är okej, men inte mycket mer, lite för mycket beska i smaken. Tror det står en nästan full flarra i skåpet som får gå som bjudwhisky. 😉 Övriga Glenmorangies har jag (nog) inte testat.

    Balvenie har jag testat nån basicvariant av (10 yo? 12 yo?) och har för mig att den också var okej, men inte wow.

    Jag är nog mer en öwhiskydrickare då jag riktigt gillar Bunnahabhain, Laphroaig, Lagavulin, Talisker, Isle of Jura…

    Laphroaig har vi 40 yo om du skulle vilja smaka en riktig raritet vid nåt tillfälle. 😀

  5. Gärna det! Laphroaig, den vanliga pöbelvarianten och även Quarter Kask, är finfina grejer. Något av favoriter. Men vi får välan hitta på något fint svepskäl att tulla på er fina raritet…

    Tjena.

Leave a Reply

 
