Varmt blev det. Men inget mer.

Morgonen fick inte den klockrena start som jag sett fram emot. Bilen, Skabb-Volvon alltså, var rejält paketerad i rimfrost. Även på insidan till min stora besvikelse. Drog igång bilen och körde igång den hemmagjorda defrostern, dvs fyra värmeljus som placerades på instrumentbrädan. Medans jag skrapade rutorna rena från is på utsidan så blev det ganska snabbt effekt på vindrutans insida. Sedan slog det mig att den yngsta fortfarande var hemma och att man behöver styra upp henne lite så att inte allt lämnas vind för våg. Något som jag ångrat hela dagen var att jag stängde av bilen medans jag lämnade den. Till mitt försvar så brukar man inte lämna bilar igång i storstaden, ej heller i Skatteparadiset, försäkringsbolagen brukar ha synpunkter på om en bil stjäls när den står med motorn igång och dessutom obevakad. Väl tillbaka så vrider jag glatt om tändningsnyckeln igen, värmeljusen har vid detta laget redan hunnit få större delen av vindrutan fri från frost. Det skulle bli en skön resa ner till barnens skola och sedan till jobbet. Var tanken i alla fall.

Trots hemmagjord defroster så gick det inget vidare. Skabb-Volvons dagar är nu räknade. Jag behöver en bil jag kan lita på. Hoppas jag får igång henne imon dock, har en hel del att köra till tippen. Skatteparadiset, 2009.

heater

Bilen startade dock inte. Elsystemet bara klickade till. Inga grannar verkade vara hemma som kunde hjälpa till med startkablar. 10 minuter till deadline för barnens frukost på skolan. In i residenset igen, gav dem två skorpor var och ringde Kat som fick lämna jobbet och köra ner oss till civilisationen. Barnen kom lite sent, men jag hann precis med en fullsatt Blå Express efter att ha handlat 100-kort på Pressbyrån. Lotteriet om vart bussen skall stanna inne i stan fortsätter. I morse stannade den mellan Drottningtorget och Centralstationen, förra gången – det var några månader sedan, så stannade den mellan Nordstan och Centralstationen. Jag försöker, men kan inte få koll på detta. På hållplatsen, när jag inväntar 6ans spårvagn så kommer det fram en talibanliknande figur, med galen blick och fundamentalistskägg. Han tittar mig djupt i ögonen och säger något i stil med “– #/’*|\]#”!!!” Jag rycker lite på axlarna, fullständigt oförstående. Han blir då än mer intensiv i sitt kroppsspråk och säger “– )(¤~¨ /)!” Jag är fortfarande inte med på banan utan sträcker ut armarna och skakar uppgivet på huvudet. Där klämmer han till med “– Number Six must go here. Jag vara säcker på det.” Färggrann medresenär från en kaotisk morgon.

Det gäller att reda ut vad som gäller redan i späd ålder, annars kan det mycket väl en vacker dag vara för sent. Här har 2640 gripit en misstänkt man. Molnvädersgatan, 2006.

busted

Ikväll har det varit lite span på barn. Lilla sjuåringen berättade vid matbordet glatt att hon fått med sig en MP4-spelare hem och hon undrar om vi har en laddare till en sådan. Hon går in på sitt rum och kommer med en nästan helt ny Creative ZEN 4GB, värd runt 850 kronor. Visar sig senare att det är en kompis till henne, som hävdar att det är hennes, men att vår minsting får ta hand om den då hon inte vill visa upp den för sin pappa. Inte misstänkt alls. Minns själv när jag var i samma ålder. Man “hittade” saker lite överallt. Jag “hittade” väldigt många LEGO-gubbar minns jag. Det är väl en del i uppväxten kan jag misstänka. Lite tungt moralsnack i residenset på kvällskvisten således. Jag försökte att hålla mig på en sjuårings nivå. Det var blandade känslor; gråtattacker, skam och hala ursäkter. Tror att jag fått henne att inse allvaret. Men det går ju att uttala sig om först längre fram.

+ Höjdarn skjutsade mig hem efter jobbet. Han tyckte synd om mig. Han tyckte också att jag borde köpa en ny bil.

– Morgondagen innebär en lättare facelift av badrummet, Skabb-Volvon hade kommit ypperligt till pass när de gamla grejorna skall köras till tippen. Nu får vi se hur det slutar.

Nighters All,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on January 16, 2009.

Leave a Reply

 
