Regn ändrade kvällen.

Idag kom beskedet att min anmälan till högskoleprovet är fullbordad och betald. Nu börjar genast en diffus nervositet att göra sig påmind, vad det nu kan bero på. Det är ju inte liv och död det handlar om direkt, jag har ju ett ordnat liv med residens, fru, barn och ett jobb jag stortrivs med. Jag tror att det kanske är de gamla minnena från första gången jag skrev provet – då jag fick patetiska 0,5… Gången efter fick jag revansch, 1,5 som jag tidigare nämnt. För den som inte vet så är 2.0 maxpoäng och jag har äran att känna två personer som fixat det. Så visst ligger det ett tävlingsmoment i det hela, jag vill ju åtminstone vara lika bra som förra gången. Om det går vägen, vad skall man då läsa? Det är en fråga som jag inte alls tagit ställning till. Men statskunskap, internationella relationer och kriminologi känns som intressanta kurser. Det är dock beslut som behöver fattas längre fram.

Obamas limousin har fått smeknamnet the Beast, detta för att det är den säkraste och kralligaste bilen hittills med uppgift att transportera presidenten. Den har jag av naturliga skäl ingen egen bild på, Ni får helt enkelt nöja Er med en Lincoln Town Car. NYC, 5th Av. 2007.

stretchlimo

Det blev ingen fotokväll denna afton heller. Vädret i Göteborg lämnade helt enkelt en hel del att önska, att gå runt i stadskärnan i strilande regn lockade inte. Jag hade istället en mysig stund i soffan med tekakor, rökt makrill från fiskdisken på ICA Maximus och Grapejuice. På TV har det enkom handlat om USA och av helt uppenbara skäl. Den nya presidenten fick på tidig kväll, svensk tid, svära presidenteden. Knappast en nyhet för någon. Har avnjutit delar av hans tal och lyssnat på insatta människors tyckanden (Carl Bildt, Jan Eliasson mfl.) om den nye mannen vid spakarna. Som för övrigt har vissa klara likheter med fiktive president David Palmer (Dennis Haysbert) i 24. Alla som följt denna serie vet precis vad jag talar om. Som sagt; en dag i Amerikas Förenta Staters tecken, som inger hopp om en nystart och som mycket lägligt och smakfullt avslutas med proamerikanska rullen Independence Day, 7/10, på TV3. Med Will Smith i en av huvudrollerna, som nyligen anmält sitt intresse att få spela Barack Obama i en kommande film om hans väg till framgång. Allt hänger ihop.

Stars and Stripes, med Empire State Building i bakgrunden. Passande bild en dag som denna. NYC, 2007.

up_up_up1

+ Barack Obama även denna dag, förstås.

– Regn. Egentligen väldigt behagligt, men inte när kvicksilvret ligger nära nollan. Då är det trevligast att hålla sig inne.

Later,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on January 20, 2009.

Leave a Reply

 
