Nu har jag sett den. Skitfilmen.

Det är nu alldeles uppenbart. Jag gillar verkligen Barack Obama. TV8 visade igår en dokumentär om när han var på besök i Afrika 2008, under den tid han fortfarande fick nöja sig med titeln Senator of Illinois. Jag och Kat kollade när han betade av såväl hans fars Kenya, men även länder som Sydafrika och inte minst Tchad där han träffade folk mot gränsen till Sudan, som drabbats av ofattbar grymhet då banditbandet Janjaweed dragit fram med våldtäkter och mord som tydligaste konsekvens. När den gode Obama talade till en samling människor i slutet om att han skulle se till att FN och USA skulle agera mer tydligt i området så lät han övertygande. Tydligen väldigt övertygande för Kat kunde se att mina ögon fuktats något. Inget jag tänkte på själv, men när hon påpekade det så kände jag bara “fasen, vad jag gillar den mannen“.

Blomfluga från i somras. Sambandet med inlägget? Finns inget, tycker bara att den är fin och påminner om sommaren. Partille, Kvastekulla, 2008.

blomfluga

Så har jag då äntligen sett hela filmen. Detta var en av alla de filmer jag bara sett delar av på TV1000, och som jag också fastnat för. Andra filmer jag har som mål att se färdigt är the Black Dahlia och the Dead Girl, förhoppningsvis kan jag tajma in det med jobb och barn. Nåväl El Laberinto del fauno, eller som den heter i den icke spansktalande delen av världen – Pan´s Labyrinth, har nu fått ett betyg av mig. I korthet handlar den om en liten flicka, som är bonusunge hos en genuint elak fascistisk överste i Francos armé. För att hantera den jobbiga situationen så flyr hon in i sin fantasi, detta blir en mörk och faschinerande resa. Första gången såg jag nästan klart hela filmen, men jag lyckades att somna på slutet. Kat fann den så dålig att hon knappt velat tala om den. – “Den var grym, läskig och hade ett sorgligt slut“. Ända sedan dess har jag undrat hur den så kallade “Skitfilmen” egentligen slutade. Nu vet jag, och jag får väl medge att jag sänkt den tilltänkta 9an till 7/10. Dock så är den sevärd till tusen. Men blir du besviken, ledsen och arg över sorgliga slut så väljer du något annat.

+ En utomordentligt bra dag på jobbet. Åtta timmar på kontoret. Kändes som två timmar och en kvart. Utsökt sömn natten innan är nog en starkt bidragande orsak.

– Ny vecka och barnen testar gränserna. Men det som inte dödar, det härdar, som det heter. Deodoranten är slut, luktar som en brunstig gorillahanne. Kan jag tänka mig.

Nighters All,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on January 26, 2009.

One Response to “Nu har jag sett den. Skitfilmen.”

  1. Guillermos andra höjdarrulle heter The orphanage eller orphanagio (eller liknande på org. språk). Den är riktigt bra.

    Gulle skall för övrigt göra filmen Bilbo tillsammans med Peter Jacksån

Leave a Reply

 
