En kulturs mörka sidor.

När jag första gången såg det så trodde jag inte på det. När jag en halvtimme senare fick se det igen, men utfört av en annan man, så började jag undra vart jag egentligen hade kommit. När jag nu har en förhållandevis stor erfarenhet av detta klientel så vet jag att det är att betrakta som helt normalt. Inne i kretsen vill jag dock påpeka. Vilken civiliserad människa som helst skulle garanterat få lika stora ögon som undertecknad. Vad är det då jag beskriver? Jo, det handlar om en hel kultur egentligen, eller ja, i alla fall delar av den. Det finns sidor av denna kultur som tilltalar flertalet av oss. Att vara vägens riddare, att få synas i ett stort och läcker fordon, att ha sitt hem på hjul och att få varna sina likasinnade för poliskontroller över komradio. Det jag beskriver är alltså truckerkulturen. Lastbilschaufförerna som kör långa distanser och som får bo i sina hytter när lagen eller hälsotillståndet kräver det.

En fullt nödvändig skylt, om man vill slippa odörer och obehag. En del truckers strålar glatt på allehanda ytor. Göteborg, Arendal, 2009.

nopee

Det jag skall beskriva nu är inget nationellt fenomen, jag har sett det utföras i såväl Storbritannien som Holland. När jag är nödig så går jag på toaletten. Finns det ingen toalett så använder jag mig av någon sorts vegetation; jord suger åt sig, gräs dämpar och träd skymmer. Men vissa truckers har levt singellivet alltför länge. Ingen har sagt åt dem hur man skall göra. Den vanligaste metoden att göra sig av med överflödig vätska sker genom att man kliver ur sin hytt, halar fram sin lem och helt sonika pissar på sin egna lastbils framdäck. Jag skulle aldrig någonsin pissa på min egna bil. Inte heller någon annans. Det handlar om sunt förnuft. Detta är dock oerhört vanligt. – “Hör till kulturen”, har mina kontakter i branschen förklarat det. En av fem (egna observationer, ej statistiskt säkerställt) går dock till till toaletten med necessär i hand. Oerhört ovanligt, tillika alltid trevligt att se. Ovanligt är det också att de sätter sig mellan trailer och dragbil och helt enkelt lossar sin avföring. Men inte alls så ovanligt som man kunde önska. Truckerkulturens mörkare inslag var för mig tidigare kedjerökning, alltför fet mat, stillasittande, ölmagar, träskor och trasiga T-tröjor. Detaljer som framstår som rent charmiga i en jämförelse.

Här har en motionsrädd chaffis valt att besudla sitt eget åk. Jag kommer aldrig att kunna förstå tanken bakom det. Varberg, 2008.

peeonyortruck

Från odörer och obehag till något betydligt trevligare. Madonna, alla tiders största kvinnliga artist, har bestämt sig för att åter hitta till Göteborg. Hon har ju inte varit här nu på ett tag, 1990 var förra gången. Då med sin Blond Ambition Tour. Nu gäller det alltså att hitta biljetter – till vilket pris som helst. En av mina kära väninnor jobbar seriöst på den saken. Hoppas att det löser sig, hon säger sig ha bra kontakter. Senast jag såg denna populärmusikens gudinna var i London, 2004, på Wembley. Hennes musik har alltid tilltalat mig, men även som person är hon One of a Kind. Jag har i ärlighetens namn lite svårt för Kabbala-köret, men som människa är hon inget annat än fantastisk. Hon gjorde the American Dream då hon kom till NYC med några få dollar på fickan. Idag är hon en av världens mest kända personer och hon fortsätter att spotta fram högkvalitativ pop. Hon är en sann idol för mig, den främste, och hon har som en liten bonus även lyckats behålla sitt attraktiva yttre – Popgumman.

+ Madonna. Back in town. SEB, efter ett timmen långt samtal på banken så blev min ekonomi så väldigt mycket snyggare.

– Truckerkulturens mer stinkande inslag.

Later,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on January 31, 2009.

Leave a Reply

 
