Sillen.

Vi känner alla någon. Ni vet den där typen av människor som alltid måste vara bäst. I sin egen lilla trånga världsbild. Jag har en ytlig bekant, vi kan kalla honom Sillen, som är något av det värsta jag träffat i denna väg. Innan jag börjar att kasta pajer så vill jag inflika att jag tycker att jag själv är för jäkla bra. Inte bäst på något, men klart över snitt på det mesta. Utom att åka skridskor, cykla enhjuling och lösa differentialekvationer. Till Sillen då; han har en väldigt fin tjänstebil, det råkar vara en bil jag själv drömmer om. Sillen anser dock att den är finare än alla andras. Och STÖRRE. Den är snålare än alla andras, men den är också snabbast. Den är maxutrustad, några extra tusen i månaden gör inte så mycket, för hans inkomst är ändå bland de högre på hans företag. Det finns personer som tjänar ungefär lika mycket, det är konstigt tycker Sillen. Han har nämligen mycket mer utbildning än alla andra. När Sillen körde om en Ford Excursion, var han tvungen att häva ur sig negativa åsikter om varför man väljer en så stor bil. När sedan en Volvo C30 körde om honom vred han på sig lite och fnös till. –  “Liten skitbil, skulle passa bra som takbox på min egen, höhö“.

Ford Excursion, onödigt stor tycker Sillen. Men han drar sig inte för att gnälla på bilar som är mindre än hans. Göteborg, Mässans gata, 2009.

excursion1

Sillen hade tagit en semestervecka för inte så länge sedan. När jag träffade honom så var han tvungen att gnälla på göteborgstrafiken. – “Man är borta en vecka och hela staden har glömt bort hur man kör bil. De kör fort, långsamt och kör om mig på fel sida. Förbannade ligister.” Det är för att du ligger i fel fil och såsar, vill man förklara för honom. Men vi har en relation som inte gagnas av att jag beter mig illa, jag väljer istället att byta samtalsämne. Hade han varit en polare eller släkting så hade han fått höra vad han är värd i min lilla värld. Sillen är en man som alltid skall vinna i en diskussion. Om jag påstår att jag känner en fänrik i Infanteriet, så är hans bror major på KJS (Kustjägarskolan). Om jag nämner att jag varit på Galdhöpiggen, Nordens högsta berg, så har han garanterat druckit varm choklad på Rocky Mountains högsta topp, med ett par pumor och några vithövdade örnar som enda sällskap. Om jag har ätit havskräftor med tyskt trendvin till, så har han minsann ätit hummer med Champagne till, men bara för att skölja ur munnen. Sillen kommer aldrig att finna sig i att förlora, jag unnar honom det. Hans fysiska företräden – Kort, tjock, storögd och småsvettig gör det bara till en liten rolig föreställning. Nästa vecka får man väl se vad Sillen har gjort för nya landvinningar under helgen. Kan knappt bärga mig. Charles Simonyis rymdresa, Barack Obamas presidentkampanj och Usain Bolts senaste 100 meters lopp torde alla blekna i en jämförelse. Det är min fulla övertygelse.

Delgado heter inte denna tjusiga Schäfer. Minns faktiskt inte vad han heter, men han har jobb i firman. Det vet jag. Göteborg, Burmabacken, 2004.

schaefer

Igår så var det film med barnen. Vi gick till Filmtaden, jodå “S-et” har blåst ned eller nåt, för att se Beverly Hills Chihuahua (Chihuahuan från Beverly Hills) och det var en ganska jobbig början att få behöva se Jamie Lee Curtis dubbad. Men man vande sig efter en stund och då mina förväntningar var lågt satta blev jag inget annat än positivt överraskad. Mycket snyggt filmat och klippt. Handlar om en Chihuahua som blir hundnappad i Mexico, då hon blivit medtagen på en kortare semester. Med ett diamanthalsband runt halsen så blir hon ett hett villebråd för såväl tjuvaktiga råttor, penningstinna gangsters och en ryslig mördarhund i formen av en Dobermann, benämnd Diablo. Till sin hjälp får hon en före detta polis, Schäfern Delgado.  7/10, men betänk att det är en film för barn. Har du sådana så gå gärna och se den. Du blir inte besviken.

Filmtaden, låter som något Ture Sventon skulle kunnat hitta på. Göteborg, Skånegatan, 2009.

filmtaden

+ Sillen – för att han saknar självinsikt. Egentligen väldigt roligt att någon kan vara så fjärran från vår gemensamma verklighet.

– Sillen – för att han saknar självinsikt. Rent skrämmande att en man, så fjärran från verkligheten, kan vara en relativt hög chef och tjäna såpass bra som han gör. Färgblindhet – förstås.

Nighters All,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on February 1, 2009.

3 Responses to “Sillen.”

  1. Jag har käkat Kvastfening på Mount Everest, jag har en hiss som går upp till toppen, och där drack jag de sista dropparna av rent grundvatten.

  2. Jag har ätit pannbiff med lök i Atlasbergen. De höll sig varma ända från Kba i min självuppfunna pannbiffs-butelj.

  3. Jag känner en som är mycket bättre. Och det är inte jag!

Leave a Reply

 
