Sladda runt med PV:n.

Snön draperar stora delar av Göteborg med omnejd. Vi är inte helt bortskämda med det här på Sveriges framsida. Det var ledig dag idag, så jag tog helt enkelt en sväng till Gunnebo slott för att försöka föreviga den smått unika vinterskruden. Jag fick dock annat att fotografera ganska snart, vid fågeldammen vid infarten till parkområdet fann jag ett helt gäng med sångsvanar, en fågelart jag aldrig tidigare sett live. Den gulnäbbade giganten brukar, enligt infotavlor på platsen, mellanlanda just här för lite vila under sin långa färd till häckningsmarkerna långt uppe i norra Sverige och Finland. Den aktuella sjön är invid bron garanterat isfri och det är något som fåglarna har lärt sig. Åtminstone fem andra fotograferade glatt de majestätiska representanterna för Finlands nationalfågel, tillika Norrbottens landskapsfågel. Det blev ca 70 godkända bilder när allt var avklarat. En snabb titt på slottet och SKF-direktörernas gods vid Slottsviken hann jag dock med. Samt lite sladdande med Skabb-Volvon på tomma och oplogade parkeringsytor. Kände mig lite som Robert Gustafsson i NileCity 105.6 när han sladdar runt med PV:n… En lyckad dag helt enkelt.

Gunnebo slott, ett av mina favoritslott i Västsverige. Tjolöholms slott är ju betydligt häftigare som byggnad sett, men Gunnebos omgivningar är ohotad etta. Sommar som vinter. 2009.

gunvillagecastle

Ingvar Oldsbergs sista På spåret är nu avverkat, en minnesvärd final där även två av resorna kändes väldigt roliga. De var i Gällivare, där svärmor bor, och de var i Edinburgh – den skotska staden som attraherar Kat´s kusiner. Så nu vet jag lite mer om båda platserna, kan alltid vara bra. Efter programmets slut så var det bara för honom att gå in i grannstudion för att gästa talkshowen Skavlan. Oldsberg kom snart i centrum och snart var det helt och hållet hans egen show. I mina ögon är han något av en TV-världens kung, en av de absolut största, men likväl är han ytterst trevlig, underfundig och jordnära. Jag har faktiskt träffat honom privat en gång för några år sedan. Vi skulle båda tanka våra bilar på numera nerlagda Shell på Skånegatan och när jag klev ur Silverpilen så mötte han mig med ett stort leende och sade glatt – “Hej!”. Sedan utbytte vi några fraser fram och åter. Jag avslutade med att berömma honom för högkvalitativ TV, varpå han tackade artigt och önskade mig en god natt. Han är bara bäst.

Sångsvanar var ingen bristvara vid dagens besök i Gunnebo. Den växtätande fågeln är oerhört majestätisk men inte alls lika kaxig som sin, på våra breddgrader, betydligt vanligare släkting – knölsvanen. 2009.

singingswahn

Det är synd att påstå att jag blivit nedringd gällande min Blocket-annons om vår kära Skabb-Volvo. I skrivande stund har jag fått noll mail och noll samtal gällande denna eleganta herrgårdsvagn som sett sina bästa dagar. De sista dagarna har hon fungerat riktigt fint. Visst är det lite missljud från diverse inredningsdetaljer och kraftöverföring. Visst blir det imma på rutorna om man inte vill veva ner och det vill man ju faktiskt inte. I alla fall inte, om man som jag, ådragit sig någon sorts kronisk förkylning. Hostan bara vägrar att lämna mig, förra natten fick jag låsa in mig ett av barnens sovrum för att Kat överhuvudtaget skulle få sova någonting alls. Idag har jag köpt mer hostmedicin, men när även den flaskan är slut och hostan kvarstår, så är det nog dags att söka hjälp. Mr MC har dock uttryckt visst intresse för vår gamla bil, jag har gett honom ordentlig prutmån. Då vet jag ju även att hon kommer i goda händer. Hoppas nu bara att han slår till.

Det är klart att stora företags direktörer skall ha ett eget gods, SKF har exempelvis sitt i ganska nära anslutning till Gunnebo, benämnt Slottsviken. Riktigt flott ställe, kanske även en fin tankesmedja fjärran från Gamlestadens buller och bång. 2009.

castlebay

+ Sångsvan, ännu en art att bocka av i fågelboken. Fotomässa i Göteborg, Mr CH är en av utställarna och det skall tydligen vara en mängd gratisseminarier i olika fotorelaterade ämnen. Gunnebo, fantastisk park.

– Skabb-Volvon är iskall på marknaden. Det är alldeles uppenbart.

Nighters All,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on February 20, 2009.

One Response to “Sladda runt med PV:n.”

  1. Nu e du med utmanad. I love u

Leave a Reply

 
