Weblog – jorå, det stavas så. Om man vill.

En fråga har uppstått om varför jag har benämnt min blogg som en weblog, rent logiskt så borde det ju heta webblogg enligt frågeställaren. Jag har inte tänkt på det så mycket förrän nu. Jag har, till att börja med, inte valt det själv utan det kom med på köpet när jag startade min konto på WordPress. Men när jag kollar på de olika stavningarna så tycker jag att den med ett b, känns fräschare, sportigare och mer riktig. Men jag konsulterade Wikipedia för att få klarhet i vad som gäller, det är ju inte på något sätt källkritiskt säkert, men följande står att läsa om blogg och dess betydelse: “Blogg, en förkortning eller förenkling av webblogg; av engelskans blog, kortform av weblog från de engelska orden web och log, är en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg på en webbsida där inläggen är ordnade så att de senaste inläggen oftast är högst upp.” Om det var svar på frågan, vet jag inte. Men det var mitt svar.

Fjortonfläckig nyckelpiga. Ett piggt litet djur, helt i motsats till undertecknad den senaste tiden. Partille, Kvastekulla, 2008.

littleone

Idag har det varit några möten, men i övrigt en ledig dag. Således blev det lite sovmorgon och det är nog vad jag behövt sedan en längre tid. Jag har varit ohyggligt trött många dagar nu. I vanliga fall kan jag aldrig somna innan 23 på kvällen, det är omöjligt. Min nattarbetarrytm sitter kvar, trots att det snart är tre år sedan jag slutade med Protect and Serve på nätterna, åtminstone på heltid. Hur som, de senaste dagarna har jag däckat innan 21 vid två tillfällen. Dagen efter har jag ändå inte känt mig utvilad. Men idag känner jag mig som vanligt och orkar därför även skriva några rader. Imorgon får vi se om jag kanske blir av med Skabb-Volvon, eller Skubb-Volvon som en del tycker vore ett bättre passande namn. Men nu när hon är finputsad så tycker jag att herrgårdsvagnen är det namn som pryder henne bäst. Mannen från Skaraslätten, som tyckte om hennes färg, hörde inte av sig vid något mer tillfälle. Inte helt oväntat, av en man som lovade guld och gröna skogar.

SAAB eller Volvo? En het diskussion i många lunchrum, säkert även i polisens, sedan urminnes tider. Göteborg, Götaplatsen, 2006.

saab-vs-volvo

Under mitt senaste besök i Växjö så frågade jag mina gamla kollegor, som numera är Blue – poliser, om SAAB eller Volvo gör de bästa polisbilarna. Jag hade förväntat mig högljudda diskussioner till fördel för den ena eller andra, av människor som åker så mycket bil, men bemöttes av en ganska ljummen reaktion. Äldre vänner i kåren har alltid haft väldigt bestämda åsikter. – “Den nuvarande V70 är okej, XC70 är för svampig i höga farter men underbar på dåliga vägar. Saabar kan man klara sig utan.” En annan var av rakt motsatt uppfattning, – “V70 är fin att patrullera med, men skall det åkas med blåljus och i riktigt höga farter – då är det SAAB 9-5 med sin strykjärnsliknande väghållning som gäller“. Polarna i Växjö summerade dock gemensamt att Volvon är den mest praktiska av de båda, den är t.ex. mest lämpad till att lasta fyllon i. SAAB är bilen för den som gillar att köra bil. Låter lite som snacket i civila lunchrum således.

+ 24, säsong 7. Har kollat in det första avsnittet. Verkar mycket lovande och lite ställd blev man när Tony Almeida kommit tillbaks från de döda och som nu, av allt att döma, verkar ha blivit en livsfarlig motståndare till Jack Bauer. Högklassig inledning med ett våldsamt kidnappningsdrama. Gött. Fest till helgen hos Ms AK74 och hennes magasinsinnehavare, Mr BJ. Skall bli mycket trevligt.

– Jag vill verkligen ha en Canon EOS 5D Mk II, men har inte råd.

Nighters,

Mr Onemountain

~ by onemountainsplace on March 4, 2009.

Leave a Reply

 
