Det var NOG matten som ställde till det för mig.

Det var en prövning, jag börjar med att beskriva det så – högskoleprovet. Hur som, jag fick skriva mitt prov i fräscha lokaler på Nya Pedagogen. Jag och några andra 30+ individer och ett hundratal 19-20 åringar. Ännu ett kvitto på att man blivit en gammal väderbiten man. Förra gången gjorde jag det på CTH, Chalmers Tekniska Högskola, i större men risigare miljöer. Första ämnet visade sig bli matematik, NOG, och ingen på denna planet kan hävda att det är min paradgren, allra minst jag själv. Tämligen lätta tal blandades med betydligt svårare. Inte min grej. Nästa moment blev engelska läsförståelse, ELF, något jag tycker är kul. Intressanta stycken om bl.a. Marie Curie och hennes väg till två Nobelpris och en ytterst plågsam död. Men frågorna är mycket kluriga och de fyra svarsalternativen till varje fråga kan ibland te sig ytterst snarlika.

Här på Nya Pedagogen, Hus A för att vara exakt, var vi idag ett antal tävlingsinriktade individer med olika drömmar och mål. Det stora flertalet såg inte ut att ha fyllt 20. Tiden går alltför fort. Göteborg, Västra Hamngatan, 2009.

pedagogen-neu-gebeude-a

Vidare till min favoritgren då, ORD – som den kallas. 40 svenska ord skall ges korrekt betydelse och här finns lätta poäng att hämta. Nästa delmoment blev DTK, på svenska betyder det ungefär förmågan att läsa statistik och diagram. Momentet kändes bra, men visade sig senare vara en provdel som inte räknades. Efter en lång lunch, som nyttjades till lite stadsfotografering, så var det då dags för det tyngsta av det tyngsta. Svenska läsförståelse, LÄS, är en provdel som består av ett antal träiga texter som skulle kunna få en rave-dansare att somna ståendes. Kan låta enkelt, men precis som i den engelska motsvarigheten så är det inte rena fakta man skall hitta, utan snarare skall man ex. tolka hur författaren ser på saker och ting. Idag var det bl.a. en recension om en diktbok och artiklar om skogsbruk och genusforskning. Ni hör ju själva – torrt så det självantänder.

Ett antal personer fick göra sina prov i grannbyggnaden, Nya Pedagogen hus B. De nya husen, ihop med de gamla, har skapat en mycket trivsam miljö i de gamla horkvarteren där ingen vettig människa gick ensam för bara något år sedan. Göteborg, Läroverksgatan, 2009.

pedagogen-neu-gebeude-b

Sista delprovet blev ännu en DTK, denna både kändes och gick kanon, trots att min hårddisk, läs hjärna, nästan kollapsat efter föregående prövning. Men vad hjälper det när nästan alla delmoment gick åt skogen. Jag väljer att beskriva min dag vid skolbänken som en buklandning. Ingen snygg tvåpunktslandning, men heller ingen dödskrasch. Något 1,5 blir det inte, knappast ens 1,0 om jag får gissa. Men kanske skall man försöka sig på det igen. Av egen erfarenhet vet jag ju att det kan löna sig. Ja, jag skall nog ge det en chans till. När hösten har blivit verklighet.

Det gick inget vidare, det är bara att konstatera då jag rättat dagens prov. Dock inte så illa att jag behöver hjälp. Här en SAR-helikopter (Search And Rescue) från Aeroseums flygshow. Säve, 2008.

sar-chopper

+ Robinson. Äntligen börjar det att bli lite struktur. Två lag, tävlingar och en ny individ att hata. Christian heter han och verkar vara en vidrig och bakslug typ. Inget för mig, men väldigt bra för dokusåpan.

– Högskoleprovet. Matematiken och läsförståelsen är tunga bitar. Lång dag med papper och penna. Men nu har jag vanan inne, det är bara att köra hårt en gång till. Jag är övertygad om att det går bättre då. Ms M får hjälpa mig med lite grundläggande matematik och så blir det till att läsa genom gamla torra texter från gamla prov.

Nighters,

Chris

~ by onemountainsplace on March 28, 2009.

3 Responses to “Det var NOG matten som ställde till det för mig.”

  1. Har en bok du kan få låna, den hjälpte mig till ett ok resultat.

  2. Eller så går du ett steg längre och lånar Ms M:s mattelärare för en dags hårdkörning. Resultat utlovas:)

    /J2

    • Ja du käre ex-svåger, jag har ju sett hur hon har utvecklats. Helt otroligt. Jodå, tar gärna snabbkursen i samband med lite kaffe, Star Wars-snack och lite återblickar. Ha det fint!

Leave a Reply

 
