Vårtecken.

Senast idag var jag ute i skogen för att försöka dokumentera den uppvaknande naturen. För tre dagar sedan var det lite halvdött, endast en och annan fluga var synlig i vår stora skog. I förrgår var det mer fart, även om det vore synd att säga att skogen kryllade av liv. Idag, när jag och Kat tog en lång skogstur träffade vi på såväl grodor som paddor. Men dessvärre inga ormar, men mor min som bor i värsta ormkolonin har lovat att ge tecken när huggormarna börjar synas till. Det är nämligen ett av årets måsten inom fotograferandet; skarpa bilder på livs levande huggormar ute i det fria. Visst är det spännande, den ligger bakom några dödsfall varje år, men med stövlar och respekt skall det nog gå vägen.

Häromdagen dansade små flygfän likt älvor för mig, det var ett av många vårtecken den dagen. Partille, Uddared, 2009.

tinkerbell-dance

Dags att lägga vinterdäcken åt sidan. Får väl ta det någon eftermiddag i veckan. En av våra nya grannar, Partillebo har byggt ett litet läckert komplex alldeles intill vår förening, kom igår körandes med en Aygo i samma kulör som min. Men vissa skillnader utmärkte den. Dels var den tvättad, min ser ut att ha varit med på en lerig offensiv på Östfronten 1943, men framförallt så hade han hängt på stora (fortfarande små på en ordinär bil) snygga aluminiumfälgar med låg däckprofil samt fixat till mörka rutor baktill. Blev väldigt sugen på att göra något liknande med min, även om det får vänta. Likt samhället i övrigt så gäller det nu att hålla i plånboken och försöka ta sig genom det ekonomiska stålbad som för närvarande genomsyrar allting.

En slö padda påträffades på vägen hem från fikastunden i Skatteparadisets skogar. De har ett fantastiskt kamouflage, det gäller att vara på alerten om man inte vill trampa ihjäl dem. Haketjärnen, 2009.

kermit

Helgen har gått fort i vanlig ordning. Tre dagar känns ibland som tre minuter. Ny vecka väntar även om den är lite kortare än normalt, detta på grund av den långa fredagen. Tisdagen blir dock en höjdare, även rent bokstavligt talat. Jag skall då få åka med min nyfunna bekantskap i en Cessna. Gissa en gång om jag ser fram mot detta. Detta lär bli en av årets absoluta glädjestunder. Tänk att få se vår vackra stad från ovan i ett litet sportflygplan. Hoppas att vädergudarna är med oss denna dag. Jag är laddad.

En liten fluga värmer sig på en stenmur i vårsolen. Ett av flera levande inslag häromdagen, men för varje dag blir det mer och mer. Även undertecknad skall ut och flyga inom kort, dessutom på högre höjd än vad denna krabat kan prestera. Kvastekulla, 2009.

es-liebt-die-sonne-auch

+ Vårpromenad ute i Skatteparadisets skogar, med kaffe och mackor med prickig korv.

– Alla andra har fått sina deklarationspapper. Men inte jag, har ingen aning om vad som väntar mig. Plus eller minus i kassan till sommaren? Hade varit väldigt skönt med ett preliminärt besked. Har förstås ringt och försökt få reda på vart mina papper tagit vägen. Men de är nedringda i dessa dagar, Skatteverket, och man får inte ens stå i kö. “-Var god, återkom senare” har de sagt vid alla mina försök. Very tidious.

Sincerely,

Chris

~ by onemountainsplace on April 5, 2009.

3 Responses to “Vårtecken.”

  1. Jag hoppas dina onanibeskrivningar av Volvo XC 90 slutar nu när du får flyga lite.

  2. Tips – gå in på http://www.skatteverket.se och logga in med bankid så behöver du inte vänta på “onödiga” papper. Där gick det att utläsa +/- lååångt innan papprena damp ner i brevlådan.

  3. Mange: XC90 kommer troligtvis alltid att omskrivas på ett sätt som endast anstår en riktigt vacker kvinna. Vill-ha-värdet är på många plan helt jämförbart. Dyra i drift är bara en av flera gemensamma nämnare 🙂

    Sanna: Tog mig tid att kolla upp ditt tips. Tänk vad allt blev enkelt. Igår kom pappersversionen hem, men den känns ju tämligen överflödig i sammanhanget. Tack för info, och vi ses för härligt påskfirande i Dalslands gröna skogar. ´Til then, bye.

    /C

Leave a Reply

 
