Fotbollen slukar resurser.

Alltid när det är fotbollsmatcher så har skubbet arbetsro, så känns det i alla fall. Vardagsbrottslighet som stöld, rån och skadegörelse blir nästan helt riskfritt. Mängder av poliser har yttre tjänst, det är bara det att de är uppknutna till de platser som har med just fotbollen och den oönskade huligan-svansen att göra. Varje gång jag har haft behov av snar hjälp då det varit fotbollsmatch, har svaret från LKC, Länskommunikationscentralen, varit detsamma: “-Vi har tyvärr inga lediga patruller att skicka just nu, det är ju fotbollsmatch som du säkert vet“. Detta är långt från acceptabelt.

Häcken spöade Blåvitt med 4-1 igår. I samband med matchen blev det bråk, men inte av IFK, ej heller av Häcken. Men däremot av GAIS. Vad fasen de nu gjorde där? Den uppmärksamme ser en av polisens helikoptrar som håller koll på grupperingarna. Göteborg, Rambergsvallen, 2009.

derby_rambergsvallen

Missförstå mig inte nu. Jag älskar fotboll, det är inte för inte som det är världens största sport. Jag går själv gärna och tittar, tar mig en god öl och ropar fram mina favoriter, läs IFK Göteborg. Men jag tycker inte att dessa event skall belasta polisens budget, än mindre deras verksamhet. De som ingår i dessa kommenderingar får planeras in i god tid, eller tas in på övertid. Fakturan skickas till de spelande lagen. Om jag griper en fälgtjuv, om Agda 89 blir rånad av mopedslödder eller en 200 kilos vildsvinsbest måste skjutas förväntar jag mig samma antal poliser, även om de är på tok för få, som en helt vanlig dag. Oavsett om det är derby eller högriskmatch.

+ Bara dagar kvar till Whiskyprovning. Denna gång är det asiatiskt tema, med den självklara tyngdpunkten på Japan. Japansk Whisky anses av många vara fullt jämförbar med den finaste skotska. Jag vet inte ännu, på söndag morgon vet jag desto mer. Hoppas att lotteriet även denna gång går min väg, och att jag får bära med mig en halvdrucken dyrgrip till hyllan.

– Det är dags att polisen blir lite mer businessminded. Det är en medborgerlig rättighet att ha ett skydd, polisen skall finnas till hands för såväl rik som fattig, annars är man helt ute och cyklar. Men fotbollskommenderingarna är ett undantag. Fotbollslagen bör betala kalaset, de blir då samtidigt mer intresserade av att hålla de värsta bråkstakarna borta. Fotboll skall vara en familjefest, inte en krigsskådeplats.

Nighters,

Chris

~ by onemountainsplace on April 16, 2009.

4 Responses to “Fotbollen slukar resurser.”

  1. Snyggt att du har koll. Det blev bråk mellan Wisemen (ifk götelabörgare) och GM (gaisarnas firma). Men det är lätt att blunda för sitt eget pack!

  2. Och btw. Jag skulle vilja höra hur du motiverar att fotbollsklubbarna skall pröjsa för något som sker utanför en arena, ofta dessutom utanför stadsgränsen. När tar klubbens ansvar slut för gemene mans agerande? Sympatiserar inte med packen men frågan är så mycket mer komplex än vad du försöker göra den till. För att ta ett exempel. I vintras träffas WM (gbg) och DFG(apa) i skara i bankar på varandra. Skall IFK och APA ta dom kostnaderna oxå? Dessutom pröjsar klubbarna enorma summor med skatt så som varje anständig vuxen gör. Skulle du vilja pröjsa polisen en extra avgift för att någon gjort inbrott hemma hos dig och det kräver en polisiär insats? Förstår din tanke men håller inte med den alls faktiskt.

  3. Tack, tror jag… Vi är inte helt överens, det är tydligt. Självklart skall inte fotbollsklubbarna betala för de uppgörelser som så kallade supportrar fixar till i ingenmansland. Däremot tycker jag att de tre, åtta eller rent av tjuga polisbussar fyllda med konstaplar som bevakar området kring och på arenorna skall betalas av någon annan än skattebetalarna. De är där för att det är match, och borde därför pröjsas av intressenterna. Ordinära enheter får gärna ägna sig åt “vanlig kriminalitet” i första hand, inte bli ståendes för att man måste bemanna fotbollsenheterna. Det var min främsta poäng. Självklart är problematiken ytterst komplex, men en liten lutning åt mina resonemang hade varit trevlig.

    Thanks for reading. Tråkigt att du inte joinar oss ikväll 😦 Men väldigt kul att du skall bli en del av mitt skift. You are most welcome.

    /O

  4. Så mycke pengar som fotbollsklubbarna indirekt drar in till samhället så hävdar jag att dom redan pröjsar för den polisiära insatsen som krävs. Visst är det sorgligt att extraresurser behövs plockas in i förebyggande syfte. Men i stort menar jag på att det finansiella är betalt av klubbarna flera gånger om. Fråga vilken krogägare som helst. Det är nog erektion på dom när tex sillstryp skall möta AIK. Visst dom riskerar att få stolar sönderslagna ifall det blir bråk men den risken finns varje helg oxå. Men kulorna som trillar ner i kassan täcker nog både försäkringspremien samt resan till Bahamas under vinterperioden.

Leave a Reply

 
