Premium och trash.

Det var sannerligen en blandad kompott under gårdagens whiskyprovning. Temat var asiatiskt men även Oceanien var med på ett hörn i form av en flaska från Australien. På tal om former så uppvisade den 17 åriga Suntory Hibiki en sällan skådat vacker flaska. Med en etikett av rispapper och en flaskdesign som skulle göra sig i vilket sammanhang som helst. Ett Åhh… fyllde lokalen när flaskan uppvisades, att sedan innehållet höll samma höga klass var roligt.

Snyggaste flaskan igår, ja kanske någonsin. Bilden, tagen med en mobiltelefon, gör den inte alls rättvisa. Rekommenderas starkt till folk med smak. För såväl Whisky som design. Angered, Trädgårdsgärdet, 2009.

epic-bottle

Två av kvällens fabrikat hade en procenthalt på mer än 67%, inget för den känslige, det kan jag säga. Indien var representerade av en flaska, Amrut Peated Indian Single Malt, som dessvärre var mycket svårbedömd. Inga direkta smaker, doften påminde starkt om suddigum, tämligen stickig. En ganska trist upplevelse, tyvärr. Med lite vatten i så blev den i alla fall drickbar. De japanska sorterna vann inte på att ha vatten i, det förstörde hela smaken på dem. Borträknat den första då, som var likt Lysterin i munnen. “-Skulle kunna driva en Etanolbil” var ett omdöme om denna starka raritet, som dock hade en härligt lång eftersmak.

Sortimentet som provkördes under gårdagens afton. I detta sortiment ingick såväl det bästa som det värsta på marknaden. Angered, Trädgårdsgärdet, 2009.

sortiment

Kvällens stora besvikelse kom dock från Down Under, Great Outback Rare Old, en Whisky som fått toppbetyg av provare världen över. Detta kunde ingen av WCWFs, West Coast Whisky Friends, representanter förstå. Omdömen som “Hembränt?”, “härsken”, “Helt klart finkel”, “Någon som har glömt sitt urinprov?” dominerade summeringen av denna katastrof till Whisky. Om detta varit den första jag druckit i mitt liv, hade jag antagligen inte velat dricka något annat fabrikat heller, en hårresare. Undvik.

Kvällens utfall enligt Mr Onemountain, WCWFs snittplacering inom parentes.

1ST (2): Suntory Hibiki 17 Yrs, 43%, Japan, 899 SEK: 91 p

2ND (1): Yamazaki Single Malt 12 Yrs, 43%, Japan, 718 SEK: 90 p

3RD (4): Karuizawa Single Cask 16 Yrs, 62,5%, Japan, 1 347* SEK: 56 p

4TH (5): Amrut Peated Indian Single Malt, 62,78%, Indien, 769 SEK: 46 p

5TH (3): Yoichi Nikka 10 Yrs, 45%, Japan, 549 SEK: 36 p

6TH (6): Great Outback Rare Old ~8 Yrs, 40%, Australien, 756 SEK: 8 p

Japansk Whisky håller onekligen en mycket hög kvalitet. Helt i klass med motsvarande produkter från Skottland, vågar jag påstå. Traditionsenligt lotteri när kvällen började gå mot sitt slut. Fru Fortuna var med mig även denna gång, tyvärr fick jag inte chansen att nypa den ypperligt fina Suntory Hibikin, men då jag fick välja som fjärde man fanns fortfarande Yamazakis tolvåriga kvar. Nu på min hylla i residenset. Kommande event med de trevliga grabbarna på WCWF verkar bli en studieresa till Smögen hos svenska Whiskyframställaren Mackmyra, Stockholm för öl- och whiskymässa eller en provning av irländsk Whisky. Får se vad vi bestämmer oss för.

Denna godbit blev min. Hittills har jag haft tur i våra utlottningar. Med en prislapp på 718 kr så har jag även gått lite plus ekonomiskt. Om man nu vill se det så, en utgift är ju ändå alltid en utgift. Angered, Residenset, 2009.

yamazaki-12-yrs

+ Japansk Whisky, mina förväntningar var höga och inbefriades i samtliga fall utom ett.

– Australiens representant var ett riktigt bottennapp. En monumental besvikelse.

Later,

Chris

* Tillverkas inte längre, detta var en smått unik flaska – mycket svår att få tag på.

~ by onemountainsplace on April 19, 2009.

One Response to “Premium och trash.”

  1. Bitter och bedrövad att jag inte kunde följa med. Dock hade jag det nu i efterhand. Blev inget Grimsta så jag fastnade i Lundby istället och gjorde som vanligt ett utomordentligt arbete!

Leave a Reply

 
