Det viskades bakom ryggen.

Alla som någon gång vittnat i en rättegång vet hur pressande det kan vara. Den åtalades vänner sitter viskandes bakom när man redogör för sina iakttagelser, allt för att få en att känna sig rädd, osäker och löjlig. Minns min första erfarenhet väldigt väl, frågorna inför redogörelsen i rättssalen var många och vilsenheten påtaglig. En gammal kvinna kom då fram och presenterade sig som ett så kallat vittnesstöd. Hon förklarade lugnt och sansat vad som väntade innanför de stängda dörrarna till rättssalen. Tack vare hennes information visste jag ungefär hur jag skulle tackla situationen när jag väl befann mig där. Men de fnissande och hånande kamraterna till åtalade, Mr 286HK, på första bänkraden hade jag inte räknat med. Domaren sade åt dem att vara tysta några gånger, men likt skator fortsatte de att häckla mig. Osäkerheten blev påtaglig den gången, vad skulle hända när de nu fått veta mitt namn? Skulle de vandalisera min bil, skjuta mina hundar eller terrorisera min familj?

Ms S DYs kompis är minst lika glupsk som en gråtrut. Individen på bilden åt, utan att be om lov, upp min glass för några år sedan. Ingen idé att skylla på någon annan – näbben talar sitt tydliga språk. Varberg, 2004.

Larus argentatus

Känslan av sårbarhet är något som många i dessa sammanhang upplever, inte minst när de själva är brottsoffer. Detta har en man i 35-års åldern utnyttjat enligt pressen. Han har, enligt uppgift, gått fram till kvinnliga brottsoffer vid tingsrätten, utgivit sig för att vara piketpolis och erbjudit damerna sitt beskydd. Likheterna med filmen True Lies, 8/10, är påtagliga. I denna fantastiskt roande Arnold-film är Bill Paxton en bilförsäljare, Simon, som raggar kvinnor genom att låtsas vara hemlig agent. Jag kan riktigt se framför mig hur 35-åringen lite halvhemligt för tjejerna beskrivit “sitt” jobb och sin vana vid att hantera hårdhudade brottslingar. Kanske inte så roligt för de inblandade, men som avlägsen betraktare är detta helt sjukt roligt. 35-åringen har länge haft som dröm att bli polis, han verkar, tack och lov, ha kommit till insikt om att det tåget nu har gått.

Nä, någon riktig polis var han inte – 35-åringen. Uppenbarligen spelade han väldigt bra, för åtminstone några tjejer fann hans story tilltalande. Nu är han dock dömd för brottet föregivande av allmän ställning. Växjö, PHS, 2009.

Polis V70II

+ Imorgon är det torsdag. Vågar man hoppas på ärtsoppa och pannkakor, denna fantastiska smakupplevelse? Förra torsdagen var denna svenska klassiker ersatt med någon sorts fiskgryta på den lokala lunchrestaurangen. Inget annat än ett helgerån. Mr 286HK fick några månvarv bakom galler för stöld och narkotikabrott, och varken han, eller hans supporters, har någonsin besvärat mig igen.

– Kråkan, som blev gårdagens bild, var inte alls särskilt långsökt visade det sig. Ms S DY har en väninna, minst lika åpen som just en kråka, eller egentligen ännu värre – som en gråtrut. När kalaset var över, och tårtan slut, skulle barnen skulle hjälpas åt att städa lekrummet. Då var det inte lika roligt – hon drog sin väg. Snabbt som en avlöning.

~ by onemountainsplace on May 13, 2009.

Leave a Reply

 
