Hallands pärla.

Varberg, denna pärla i Halland, blev dagens mål för familjen. Kat krängde skönhet och jag sprang runt med tre godbitar: Ms S DY, Ms S DÄ och Canon EOS 350D. Vädret var helt perfekt, ett regnväder missade oss med några kilometer så det bjöds på såväl vandring i fästningen, vadande på de långgrunda stränderna och lite plåtande. Dagen till ära så var det bröllop på fästningen, kan inte vara billigt att hyra den. Men det är klart – brudparet hade en väldigt, eller ursäkta, väldigt fin bil så pengar var kanske inga hinder. Ute på den långa stranden söder om stadens centrala delar var vindsurfarskolan fullbelagd, uppskattningsvis 20-30 vindsurfare övade upp sina färdigheter i den härliga, lagom skymda, solen.

Badbrudarna, eller snarara vadarbrudarna, Ms S DY & Ms S DÄ har precis funnit en blåmanet. Varberg, 2009.

Vadarbrudar

Sist jag var i Varberg var jag ensammen. Eller nästan, min förtjusande fru var hos en kund och sålde skönhet. Det var kväll, en solig sådan. Jag parkerade bilen nere vid hamnen och tog mig en härlig promenad ut på vågbrytaren, och runt fästningen. Att få se solen, något röd i sin ton, dyka ner i havet var en magisk upplevelse. Något som dessvärre blev sisådär på bild, när solen väl börjar att dyka går det väldigt fort. Helst skulle man velat haft Varbergs Kallbadhus i förgrunden, istället blev det något halvsnett spontanfoto med några containers som enda kuliss. Jätteroligt, verkligen. Men det lär bli fler chanser. Varberg – vi ses igen.

Bröllopsåk av yttersta klass, en Rolls-Royce Silver Cloud av 1956 års modell. Varbergs fästning, 2009.

RR

Den svenska måltorkan i fotboll fortsätter att plåga gemene man i vårt avlånga land. Vad är det som gör att man, så gott som aldrig, får se de blågula avgöra en match hårt och ordentligt med exempelvis 3-0, 4-1 eller 2-0? De kan inte ha haft synpunkter på det massiva publikstödet eller stämningen. Men ändå lyckas man bränna en straffspark och dessutom ordna till årets målgivande passning – till fel lag. Efter att ha sett kvällens pinsamma föreställning mot Danmark är det bara att inse att vi inte är tillräckligt bra för att delta i VM. Vi har några väldigt fina spelare, men de verkar inte särskilt samspelta om jag uttrycker mig lite försiktigt. Bara att gå vidare. Imorgon skall jag dock kolla tennis – det borde alla göra. Kl 15.00 i SVT.

Denna gråtrut spanade aktivt efter något ätbart idag. Jag, och många andra, spanade förgäves efter mål av det svenska herrlandslaget i fotboll. Varbergs fästning, 2009.

Spaning

+ Varberg förstås. Detta är en fantastisk liten pärla, helt klart i topp på mina favoritplatser. Marstrand är dock strået vassare och det ämnar jag besöka nästa vecka när Volvo Ocean Race gör ett av sina stopp där.

– Sverige är alltför tunt i fotboll, det är ett intryck som alltför ofta infinner sig när de lirat landskamp. Man kan inte bli bäst genom att, i bästa fall, spela oavgjort.

/Chris

~ by onemountainsplace on June 6, 2009.

Leave a Reply

 
