Jag har det skönt.

I år har jag verkligen valt semester vid rätt tillfälle. Eller valt och valt – det är mest tack vare min parhäst  Mr J Walker, som ville ha sen semester i år. För mig har det aldrig varit särskilt noga vilka veckor det handlar om. Varje dag har börjat med en rejäl sovmorgon, något som varit möjligt enbart för att en fläkt står och går samt att alla persienner är neddragna och alla dörrar och fönster är stängda. Trots rekordvärmen så har vi, tack vare våra åtgärder, en dräglig temperatur i residenset. Idag körde jag och Mr T Gokart ute i Torslanda, det är vansinnigt roligt att försöka hitta den optimala kursen genom den rafflande banan. I vanlig ordning var min finske vän överlägsen – han slog mig med mer än sekunden på den cirka minuten långa banan. Det är något med finländare och motorsport – så är det bara.

Under gårdagen blev det vatten över huvudet i Falkenberg. Inget slår ett riktigt salt bad i havet, jag älskar det friska vattnet och den salta smaken på läpparna. Skrea strand, 2009.

Skrea beach

Ett återkommande sommartecken är Midsomer Murders som i vanlig ordning sänds i SVT. Ms M följer den lugna och idylliska mördarjakten slaviskt. Jag har inte fattat samma tycke för serien, där landsbygden i England befläckas av raffinerade mord. DCI Tom Barnaby tar sig an de olika fallen, tillsammans med sin hopplösa kollega, som trots att de ofta är bestialiska till sin natur inte väcker någon större anstöt. Morden i fenomenala 7even (10/10) anses vara mycket otäcka av gemene man, medans TV-deckarens dito känns tämligen tama. Vet inte om det är miljöerna, musiken eller det genuint trevliga engelska. Ett stort plus är i alla fall att Barnaby denna säsong har bytt ut jaggan mot en riktigt fin Volvo S80. Om inte annat känns det mer realistiskt att en snut kör Volvo i tjänsten. Storbritannien är ju trots allt Volvos näst största kund av polisbilar.

Blå jungfruslända. Långt ifrån alla fototillfällen blir lyckade. Trots att den snällt poserade på ett eklöv så kommer jag hem med idel suddiga bilder. För mycket vind, för lågt ISO-tal och för ostadig hand – tre ingredienser för att få en till en kass bild. Men ett läckert litet djur är det, därför får den ändå medverka. Kvastekulla, 2009.

Metalltrollslända

+ Det nya landet – fantastisk produktion, skriven av Peter Birro och Lukas Moodysson, sänds denna sommar i repris på SVT. Fylld av glädje, humor och tung sorg. Absolutely Brilliant. Viss förbättring på Partilles femma idag, trots mördande hetta. Ms M drog ifrån farsgubben vilket förstås är förnedrande. Men samtidigt en morot för att förbättra sig ytterligare. Semester – fotograferande, havsbad och rakhyveln oanvänd i badrumsskåpet. Härligt.

– När man tror att man fått till en kanonbild, kommer hem till datorn och ser något hopplöst dåligt. Det är aldrig roligt, men det händer dessvärre då och då.

/Chris

20090630 Kg94 BMI26 VkmP38 Ttb38

~ by onemountainsplace on June 30, 2009.

2 Responses to “Jag har det skönt.”

  1. Skönt att du har det gott. Du förtjänar det.
    Varma svettiga hälsningar från The Place.

  2. Ja men va bra. Jobbar på en 3-4… 10 mail! De ligger där för dig att ta tag i då du återkommer. Mycket jobb vill jag lova. Allt är skit. Allt! Ingenting funkar!
    Nej, så är det ju inte… inga mail… bara ett häftstift i din stol.

Leave a Reply

 
