Subjektivt till tusen.

Få saker är så subjektiva som kärleken till ett bilmärke, eller en viss modell. Själv drömmer jag dagligen om en Volvo, gärna XC60 eller -7o, och skulle inte tveka att beställa en direkt om ekonomin tillät. Vann jag riktigt mycket pengar skulle jag köpa mig en Aston Martin DB9. Det engelska bilmärket står i en klass för sig, få ting på vår jord andas så mycket klass som deras bilar, säkerligen mycket tack vare 007 – James Bond. Men för alla som inte har råd med en läcker Crossover från Volvo Cars eller ett engelskt fullblod så finns det ju billigare vägar att gå. Man pimpar till sitt fordon.

Reliant – berömda för sina vidriga trehjulingar. Här i läckert nyckelpigemönster. Varför vill man ha ett hopplöst fordon som varken är MC eller bil? Göteborg, Fjärde Långgatan, 2006.

Ugly

Med enkla medel kan man få sitt standardåk att se riktigt tilltalande ut. Större fälgar, piffiga hjulsidor, solfilm, extraljus och sänkningskit. Även i denna värld finns det dock något som kan kallas för sans och balans, och även i denna värld går mången över gränsen för smaklöshet. Några pinsamma exempel är den Mercedes E-klass, med alltför stora hjul som skulle parkeras vid Allum. Det skrapade ordentligt när däckens slitbana tog i skärmkanterna då föraren vred på hjulen, det lär inte dröja länge innan de skärmarna rostar bort. Partille-Johnny på jobbet som kör en vit Chrysler Stratus med blå solfilm, som dessutom är full av bubblor och med ett alltför stort avgassystem. En hårresande upplevelse.

Trots välutvecklad allergi mot franska bilar har jag alltid varit svag för Peugeot 205, denna har dock pimpats bortom gränsen för all värdighet. Hisings Backa, Bäckebolsvägen, 2007.

Pimped Peugeot 205

Andra kul exempel är att på en helfräsch Volvo V70R AWD, sätta på en dekal som säger att “Riktiga män luktar diesel“. Denna bil är bensindriven för den som inte var med på det roliga. Mindre snyggt är det också att på en Audi A6 finna endast ett stort extraljus monterat framför grillen. Såg mycket udda ut. Placeringen av extraljusen är nog så viktig för att man som betraktare inte skall bli illamående – rätt placerade är det riktigt läckert. Galet placerat så kan det bli så vämjeligt som på V70n nedan. Så gäller även valet av färg på karossen. Varför man vill ha en nyckelpigemönstrad Reliant, eller en zebrafärgad Volvo C30 är för mig oförståeligt. Men samtidigt är det lite krydda över det hela, precis som med folks klädsel skvallrar valet av bil, och kanske framförallt dess attribut, om vad ägaren är för en egentligen. Smaken är som baken – Delad.

Extraljus är guld värt i höstmörkret, men hur ägaren till denna Volvo V70 tänkte när han monterade de vidrigt fula ljusen ute i hörnen förtäljer inte storyn. Mitt stackars Volvohjärta fick sig en rejäl chock av denna uppenbarelse. Göteborg, Gropegårdsgatan, 2009.

Warum

+ Aston Martin – mer klass finns inte. Som Omega, bland armbandsur. Volvo – bilen för mig. Smakfull pimpning såsom schyssta lättmetallhjul, lagom sänkning, tonade rutor och frontbågar. Trots idogt löpande har jag benhinnorna under kontroll, mycket tack vare Mange´s stretchingstips.

– Brokeback Mountain – SVT sände ikväll denna hyllade film, som jag dock inte fattade tycke för. Vackra miljöer, men väldigt seg och långsam. Godkänd men inte mer, 5/10. Smaklös pimpning såsom 79 kronors hjulsidor, så kallade ögonlock, enorma vingar på bakluckan, bisarra lackeringar och knasiga ljusarrangemang.

~ by onemountainsplace on September 4, 2009.

2 Responses to “Subjektivt till tusen.”

  1. Du skall var försiktig när du talar om felplacerade extraljus. Jag tänker då på extra backljus. Jag vet att det är känsligt så jag lämnar ämnet.

    • Ja, det är sant att jag själv varit en förfulare av fordon. Men jag har vuxit upp och fallit in i ledet. Tack för att du plockade ner mig på jorden för en stund.

Leave a Reply

 
