Lång väg hem.

Såväl fredags– som lördagsnatten har ägnats åt Protect and Serve. Kat har haft fullt upp med Mary Kay så jag tog tillfället i akt att jobba lite extra. Att jobba på nattskiftet lade jag egentligen ner för några år sedan, det är tvivelsutan så att det sliter mer på kroppen. Nu när jag jobbat dagtid några år känner jag mig betydligt fräschare. Men visst hade jag gärna sluppit att gå upp i ottan, alltid finns det något att ha synpunkter på. Två lugna nätter har det varit hursom, inga kabeltjuvar eller annat drägg, bara jag och nattens kompakta mörker. Tröttheten hölls i schack med hjälp av de knep man lärde sig redan på Kurres Väktarfirma, kallt kaffe och fysisk aktivitet med andra ord. Armhävningar är en sista utväg, oftast brukar lite fotpatrullering i nattens iskyla få fart på hjärnan ytterligare några timmar.

Det är glest mellan vagnarna på en lördags- och söndagsmorgon. Missar man en, blir det till att vänta i 30 minuter. Göteborg, Stampgatan, 2009.

13 Stampgatan

Att hålla sig på alerten visade sig vara en smal sak, trots ovanan att jobba natt. Värre var det att ta sig hem till Skatteparadiset. Slutade skiftet kl. 06, missade vagnen som gick några minuter över och fick vackert vänta på nästa som kom 06.38 – helt enligt tidtabell. Framme i Nordstan visar det sig att nästa Blå Express skulle gå först om ca 40 minuter, buss 515 om ca 45 minuter. Det fick således bli Alingsåspendeln med avgångstid 07.17. Framme i Skatteparadiset blev det 15 minuters väntan på buss 513 som nästan tar vägen förbi residenset. Så efter 10 minuters promenad var jag framme strax efter 08.00. Om jag tagit bilen hade jag då redan befunnit mig i djup sömn. Självfallet kan inte Västtrafik köra högtrafik en helgmorgon, det inser nog vem som helst. Mer än 20 minuter borde man dock inte behöva vänta på nästa fordon. Åtminstone inte om man vill se sig som ett seriöst alternativ till privatbilismen.

+ Madonnas senaste: Celebration. Helt enkelt fantastiskt bra. För första gången på månader har jag lagat spaghetti och köttfärssås på mitt eget vis. När köttfärsen är färdigstekt häller jag över smaksatta krossade tomater, vräker i grovmalen svartpeppar samt oregano och timjan. Grova bitar gul lök åker i någon minut innan det är klart, så att den får den rätta krispigheten. Succén är ett faktum – varje gång. SR P3 – nattvaktens bästa vän.

– Att åka kollektivt på helger fungerar mindre bra. Turtätheten på 30 minuter mellan spårvagnarna på morgonen lämnar en del att önska. Stefan Ishizakis usla filmprestation i matchen mot Trelleborg visar att han varken hör hemma i filmindustrin eller fotbollen.

~ by onemountainsplace on October 18, 2009.

4 Responses to “Lång väg hem.”

  1. Jag skäms oerhört å´ Elfsborgs vägnar. Det enda jag snappade upp under lördagskvällen var resultatet, 0-1, via ekots kvällssändningar. Det var jag nöjd med ända tills söndag morgon då OMG tvärilsk anslöt till Security HQ för dagens tjänstgöring. Man kan säga att han uttryckte ett visst missnöje med händelsen, och jag kan inte annat än hålla med (jag använde dock något färre ord i mitt sätt att uttrycka saken, s.a.s.).
    Karlavagnen, vardagar 21.40 – 00.00 i P4, är min favorit när det gäller sena radioprogram.

    • Vad gör man inte för framgång? I en del fall kan man gå hur långt som helst. När en filmning av denna usla kvalitet går hem kan man inte annat än se rött. Men sporten har sig själv att skylla, uppenbara filmningar borde kunna straffas väldigt hårt – även vid granskning efteråt. Men det kanske ingår i fotbollens artisteri att man skall behöva se sådant. Att sedan dessutom erkänna det utan konsekvenser… Minst 20 000 kr. Ur egen ficka. Ser fram mot att se dig snart igen, när det nu kan vara.

  2. köttfärssåsen låter nåt´ sådant som Patriks skulle älska!!! Lök får inte stekas för mycket. Hur smakar det till S o S ?

    • Din man är en man med god smak. Det insåg jag ganska snabbt. Vad gäller S&S så föredrar de Kats lite torrare variant. Dvs endast köttfärs med lite kryddor och massvis med köttbuljong. Ganska gott det med, men inte ens i närheten av mitt egna recept. Hälsa Patrik och ha det riktigt bra. Tack för att du finns och att du var ett så fint stöd när saker var som jobbigast.

      /C

Leave a Reply

 
