Vargen kommer.

En varg har under dagen strukit runt i Skatteparadiset. Detta är förstasidesstoff i de västsvenska tidningarna och jag kan bara instämma i att det är häftigt. Vargen är vacker, ståtlig och en formidabel jägare. Mytomspunnen som få andra och hatad av mången människa. Jag kan förstå en bondes frustration när ännu ett får har blivit dödat. Att de jagande vänner jag har ser den som djävulens representant på jorden… Ja, det har har jag fått lära mig att stå ut med. Det är tacksamt att beskylla Gråben för att inga älgar syns till. Men som sagt, själv är jag idel positivt inställd till att vargstammen upppenbart ökar och därmed breder ut sig. På sikt kan jag även tänka mig att jakt på varg kan vara av godo, men det får allt vänta några år till.

Nej, det är ingen varg. Det är en blandning mellan collie och bordercollie. Frågan uppstod faktiskt ofta när min gamla hund Lorry rörde sig bland folk. Polarräv skulle jag kunna ha förståelse för, men varg… Bildningen är låg i Svedala. Kungälv, Svartedalen, 2004.

Lorry

Polisen har nu gripit den person som förmodas vara Babyfacemannen. Endast 15 år gammal, men har redan hunnit sätta skräck i stora delar av Göteborgs kvinnliga befolkning. Detta med all rätt – efter två fullbordade våldtäkter, ett antal våldtäktsförsök och sexuella ofredanden samt med ett udda sätt att söka upp sina offer har han sedan en tid gäckat göteborgspolisen. En känsla av tillfredsställelse infinner sig först, men efter lite tänkande blir jag lätt uppgiven. Killen är ung, alltför ung för att kunna hållas bakom lås och bom någon längre tid. Juridiken väljer att se honom som ett barn, och barn kan i Sverige inte hållas ansvariga för sina handlingar. Om ett halvår är han ute i det fria igen. Så se till att hålla ytterdörren låst under dygnets alla timmar, och säkerställ att det är en man som öppnar när det ringer på.

Många i min omgivning har fallit offer för svininfluensan. Väldigt hög feber, hosta och smärta i muskler och huvud har plågat resten av familjen och flera på jobbet. Jag står dock stark, kanske pga. ett dagligt intag av vitlök och några droppar whisky. Vill gärna tro det i alla fall, känns bättre så. Skåne, Klippan, 2006.

Bowmore

+ Varg synlig bara kilometer från Residensets ytterdörr. Påtaglig träningsvärk tack vare stenhårt träningspass i gymmet under gårdagen. Skall på 60-års fest under morgondagen. Har fått låna Ms Pink Passions Saab 9-5 2.0t under de dagar hon är i Stockholm med frugan. En stor och trevlig bil, men nu när jag lärt känna bilen lite mer är jag bara än mer övertygad om att jag är en Volvoman.

– Har inte sprungit på över en vecka. Känns inte så inspirerande när temperaturen ligger strax ovan 0. Men mest för att det är omöjligt att klä sig rätt och för att benhinnorna ömmar oroväckande. Min andedräkt, när jag till och med själv plågas av vitlöksångorna är det illa. Kanske en slurk Bowmore kan spä ut det hela?

/Chris

~ by onemountainsplace on November 13, 2009.

4 Responses to “Vargen kommer.”

  1. Yes katten du gjorde bra ifrån dig igår. Imponerande att du kör på så hårt:) Lite mer killer och hat i dig och du är snart ikapp mig:P. Att vargen skulle vara den stora älgdräparen ska man väl ta med en nypa salt. Visst där den fått ett ordentligt fäste finns väl kanske inte mängder med älg men det är heller inte så att den dödar älgar i massor. Boskapsdjur däremot kan åka på duktigt med däng då den oftast inte har möjligheten att fly tillräckligt vilket gör jaktinstingten tar över hos vargen. En varg dödar normalt för att äta vilket den gör med vilda djur men i ett inhägnande vaknar samlaren i den och den dödar allt i sin väg. Jag som inaktivv jägare har alltid sett vargen som något som bör finnas i den svenska faunan men den bör också regleras då den i nuläget innehåller alltför många “wernbloms” (inavel) vilket enbart är en förlust för styrkan i denna mäktiga varelsen.

  2. Tycker mig kunna skönja viss kritik mot SAAB i sluttexten…
    Janne och OMG, ska vi plocka honom en mörk kväll på behörigt avstånd från skatteparadiset?

    • En relativt bred form av hetskampanj pågår sedan en tid tillbaka mot oss SAAB-ägare. Detta bottnar oftast i ren okunskap gällande detta underbara varumärkes alla kopiöst utsökt kosmiska egenskaper som går utanför allt annat som rullar på två hjul. Men vi som sällar oss till den tappra SAAB-skaran, vi står enade i en stark front, och kommer aldrig att vika tillbaka. Motåtgärder av kraftigare art kan bli nödvändiga. Aero-Power for ever:-)

  3. Om jag så kommer att stupa vid den karga fronten så gör jag det med ett leende på läpparna och mina SAAB-nycklar i handen.
    We all rise for the master. I can feel the power!

Leave a Reply

 
