Stål flyter.

Så är det ju faktiskt, ytterst få stora fartyg är byggda av något annat. Människans ingenjörskonst imponerar, något som egentligen inte borde kunna flyta gör det hur bra som helst. Ta världens just nu största containerfartyg – Emma Mærsk. Hon är 397 meter lång, 56 meter bred och maxlastad väger hon modiga 157 000 ton. Mängden containers ett fartyg kan medföra mäts i TEU – Twenty-foot Equivalent Unit. Emma har 11 000 TEUs, dvs. hon kan medföra just 11 000 20-fots containers, alternativt 5 500 40-fotare. För att kunna framföra henne på världens hav räcker det med en besättning på 13 man. Någon övre fysisk gräns verkar inte finnas för hur stor en båt kan bli. Det är egentligen bara farleders bredd, kranars höjd, hamnars djup och rederiers ekonomi som sätter gränserna.

Mærsk Line har världens största containerfartyg – Emma Mærsk. Detta är dock ett annat av Maersk Lines många containerfartyg – okänt vilket. De 40-fots containers som lastats på skvallrar om fartygets enorma storlek. Göteborg, Skandiahamnen, 2006.

I finanskrisens spår har till och med Danmarks största företag, AP Møller-Mærsk, drabbats av förtunnad plånbok. De har nu fått lån från danska staten för att kunna beställa fler containerfartyg till sitt rederi – Mærsk Line. Redan nämnda Emma Mærsk är bara ett fartyg i en serie av 12. Framtiden ser ut att bjuda på än större fartyg, det pratas om längder på upp till 470 meter, bredd på 60 meter, djupgående på 20 och 14 000 TEUs. Därefter anses gränsen vara nådd för vad som är möjligt att hantera. Fartygens last kommer då att vara alltför dyrbar (pirater har blivit ett stort problem i delar av världen), man kommer inte att kunna använda några farleder och ytterst få hamnar kommer att kunna lossa och lasta. Hursom, det är imponerande pjäser att iaktaga. Mycket imponerande.

Snart färdiglastat. Skandiahamnen skyddas av stränga lagar och regler. Det är fotografering på avstånd som gäller, med viss kvalitetsförlust på köpet. Mærskbåtens namn förblir okänt. Göteborg, Skandiahamnen, 2004.

Containern är för gemene man inget annat än en plåtlåda. Men likt mycket annat har den en intressant historia. Plåtlådan som introducerades 1956 har revolutionerat logistiken över hela världen. Innan dess transporterades i stort sett allt som styckegods. Stoppen i hamnarna blev väldigt långa, och det krävdes mycket personal för att kunna lossa och lasta. Annat är det nuförtiden. Containern är standardiserad och ser likadan ut i hela världen, de är alltid 20, 40 eller 45 fot långa. Fartyg, truckar, järnvägar, terminaler och lastbilar har alla anpassats. En del containers har frys- och kylkapacitet, andra består endast av yttre ramar så att man kan placera en tank eller liknande i. I hörnen har de så kallade Corner Castings vilket gör det möjligt att stapla dem på varandra. Containern – en enkel och genial lösning för global handel. Dock så är den inte helt optimerad för Europapallar – alltid är det något.

Containerterminalen står tom. Men knappast för en längre stund, Göteborgs hamn är som bekant Skandinaviens största. Göteborg, Nya Varvet, 2004.

+ De enorma containerfartyg som står att finna ute i Skandiahamnen. Få saker imponerar lika mycket. Ports of Call spelet som är ett måste för alla som vill, men inte får, hantera riktigt stora fartyg och allt som hör till. Skandiahamnen är en arbetsplats som lockar. Med ett högt löneläge, motsvarande det i Norge, skulle man där kunna jobba sig rik. Som en bonus skulle man få kolla in alla fantastiska fartyg – på nära håll. Robinson Karibien verkar lovande. Programledaren, Paolo Roberto, är en favorit och ryktet säger att det skall vara hårdare än någonsin.

– Meterologerna utlovade sol till helgen. Av den har jag sett intet. Årtiondets saltaste upplevelse blev verklighet i Residenset under kvällen. Av outgrundlig anledning så smakade mina Tacos mer saltgruva än Mexico. Knattarna Ms S DÄs, Ms S DYs och Angelicas reaktion var eh… tydlig. Matvärde saknas – så brukar det stå i min svampbok om arter som är varken goda eller dödliga. Något som skulle kunna beskriva den kycklingfilé jag fick med mig från affären idag. Delvis tinad, delvis djupfryst. Köttet missfärgat. Matvärde saknas, som sagt.

/Chris

Advertisements

~ by onemountainsplace on November 21, 2009.

4 Responses to “Stål flyter.”

  1. Mäktiga skepp Chris! Kan va Anna, Ebba eller eventuellt Emma Maersk. Med tanke på att Wallenius Carmen ligger på 610:an så tippar jag att fotot är taget en helg? 🙂

    • Kunskapen finns ibland på närmare avstånd än man kan ana. Bilden är tagen 20 februari, 2004. Med andra ord en fredag och klockan var då jag tryckte på avtryckaren 12.55. Hur jag än zoomar och vrider kan jag inte få fram namnet på fartyget. Nu har jag ju fått lite ledtrådar i alla fall. Ses imon hoppas jag, har åkt på nackspärr men det känns som att den är på väg att ge efter. Imon måste jag även ge ett besked, det blir en kamp mot klockan då jag har blivit lovad ett andra bud imorgon bitti. Om mindre än ett dygn får du veta om vi får fortsätta vår karriär tillsammans eller på avstånd. Ha det fint, partner.

  2. Mycket intressant reportage om containerfartyg. Jag tuggar i mig med god aptit (vilket brukar vara fallet när man läser din eminenta blogg!).

  3. Då är det med all säkerhet Arthur Maersk som ligger där. E-båtarna och G-båtarna fanns inte 2004. Enbart A och C åkte till GBG-hamn. Möjligtvis Adrian.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: