Önskelista.

Årets julklapp har utsetts i vanlig ordning, till min stora förnöjsamhet har man även i år valt att lägga sig på en rimlig nivå. För att kunna bli årets julklapp tycker jag dock att vissa kriterier borde uppfyllas, innan den kan klassas som en sådan. Den skall vara överkomlig för vem som helst (pristak 1 000 kr), den skall kunna få plats under granen och den skall vara möjlig att slå in i papper. 2004 var ett löjeväckande år – årets julklapp blev då Platt-Teven. Ytterst få har ens möjligheten att lägga ett femsiffrigt belopp på en julklapp, den går inte in under någon standardgran även om det är möjligt att vira in den i papper. Tack och lov har inget överträffat denna klapp ännu, men den tiden kommer alldeles säkert.

Här på The Apple Store skulle man kunna inhandla två av mina önskningar – iPhone 3G S och en 15″ MacBook Pro. Drömma måste man ju få. NYC, Grand Army Plaza, 2007.

Sedan flera år är det Handelns Utredningsinstitut som utser årets julklapp. Jag har inte lyckats få klarhet i vad som ligger till grund för deras beslut, som mätt i kronor spretar betänkligt. Men jag har i alla fall kommit över en liten sammanställning över deras beslut från och med millennieskiftet. År 2000 – DVD-spelare, 2001 – Verktyg, 2002 – Kokbok, 2003 – Mössa, 2004 – redan nämnda Platt-TV, 2005 – Pokerset (jodå, jag fick faktiskt ett), 2006 – Ljudbok, 2007 – GPS och 2008 – Upplevelse. Årets julklapp har alltså förekommit i alla tänkbara prisklasser och jag känner mig alltså nöjd över att de i år har sansat sig betydligt. Så vad är nu årets julklapp? Jo, man har i år utsett Shaktimattan, för de flesta känd som spikmattan.

Julen står för dörren och det är nu hög tid att önska sig något. Årets julklapp kan vara lite vägledning, men jag kan inte låta bli att fundera på hur de resonerade det år när Platt-TVn blev utvald. Göteborg, Liseberg, 2006.

Självklart har jag egna önskemål om klappar. Inte alla, men de flesta, skulle klara mina egna kriterier för årets julklapp. En ny telefon kommer snart att bli nödvändigt, jag önskar mig en iPhone 3GS. En bärbar dator som klarar mina intressen och kvalitetskrav, jag önskar mig en MacBook Pro – gärna med 15″-skärm. En utökning av min polisbilssamling, jag önskar mig en Dodge Monaco i CHPs färger. Jag kallar mig cineast, men har ändå aldrig sett de filmer som världen hyllar som de främsta. Jag önskar mig Gudfadern (trilogin). Vid vissa tillfällen vill man vara snyggare än vanligt – jag önskar mig en Tigerkostym. Redaren i mig önskar få utlopp för förmågan att manövrera fartyg och hantera logistiska problem, jag önskar mig Ports of Call Deluxe. Sommarens äventyr gav mersmak, jag önskar mig en upplevelse från Live it. Mjuka paket har kommit att uppskattas med åldern; gärna schyssta T-shirts, pikétröjor och byxor. Marsipangrisen är något jag gillar, och varje år får jag en av Mr A. Slutligen önskar jag mig något så oglamouröst som ett helt gäng med strumpor. Där är det kris.

I bröllopspresent fick vi en upplevelse, genom Liveit.se så kunde man sedan välja allt mellan himmel och jord. Vi valde att ta in en natt på överdådigt lyxiga Gimo Herrgård, en bit utanför Uppsala. Jättekul gåva. Gimo Herrgård, 2009.

+ Julen är snart här. I alla år har jag varit en vän av PC, fråga mig inte varför. Sedan jag för en tid sedan fick se och känna på en MacBook Pro så har jag gjort en kovändning i frågan. Varför proffs i så hög grad väljer Apples produkter står nu helt klart. Prisbilden är generellt högre, men för det får man bättre kvalitet och en snyggare produkt.

– 2004 blev Platt-TV årets julklapp. För fem år sedan kostade dessa apparater lika mycket som en bättre begagnad bil. Kanske möjligt för direktörer, kändisar och pokerproffs – knappast för någon annan. Imorgon är det dags att fatta direkt avgörande beslut inför min framtid. Pengar, lojalitet, utvecklingsmöjligheter… Allt måste vägas fram och åter. Det förbaskade skitvädret som omöjliggör komfortabla promenader och löpningsrundor. En hel helg har gått och den har till 97 % tillbringats inomhus.

/Chris

~ by onemountainsplace on November 22, 2009.

2 Responses to “Önskelista.”

  1. Nej nej nej vart har du fått ifrån att spikmattan skulle vara årets julklapp? Jösses så befängt och nästan tarvligt. Årets julklapp är mer sofistikerad än så. Vackrare och inte något man gömmer och glömmer under sängen. Nej årets julklapp är Guld-DVD´n från säsongen 09. Nästa år tar AIK steget mot Champions Leageu!

  2. Nähädu lelle pöjk, Gold-DVD´n släppte ABBA redan 2003.

Leave a Reply

 
