Rubiner är safirer.

Allt är inte guld som glimmar. Det fick jag och Kat lära oss när vi idag besökte guldsmeden Lena. Anledningen till besöket var att gammalt “skrot” nu istället skall omvandlas till en personligt designad ring. Vi fick ta plats i ett stort rum där hon genast började skissa på Kat´s kommande smycke. Samtidigt som det bjöds på kanellängd och kaffe blev det tillfälle att ställa frågor jag alltid velat ha svar på. Det visade sig till exempel att rubin och safir är samma typ av sten, namnet rubin får endast de stenar som fått den specifika röda tonen. Diamant är som alla vet ett av världens hårdaste material. För att kunna slipa en diamant använder man diamant – oftast industriellt framställd. Anledningen till att guld används i högre utsträckning än platina är främst prisskillnaden. För närvarande är ädelmetallernas ädlaste ädling ändå tämligen billig, endast tre gånger dyrare än guld. Endast 2 % av världens diamantfyndigheter används till smycken, resterande hamnar inom industrin där de bland annat används i borrkronor.

DHL – kanske inte det optimala valet vid transport av dyra ädelstenar och metaller. Med smeknamn som Drop it, Hide it, Loose it och Dåligt Hanterad Last kanske man borde välja en annan leverantör. Skämt åsido, DHL är en ypperlig leverantör som alltid levererar. Det är min erfarenhet, som faktiskt är omfattande. NYC, Beekman St. 2007.

Vi fick titta närmare på riktigt små diamanter som mätte 1.7 mm. Dessa små under hade inte mindre än 56 fasetter och är alltså briljanter. Briljant är alltså en slipningsvariant och ingen ädelsten i sig. Diamanter finns i en mängd färger, från nattsvart till genomskinliga. En bild på Cullinan I i naturlig storlek förevisades, en imponerande pjäs. Vikten på denna diamant, mer känd som Afrikas stjärna, är drygt 600 gram. Diamanters, och andra ädelstenars massa, mäts i carat men hur man beräknar detta var inget jag idag orkade gå in på. Hursom, det var trevlig och förstklassig service som gällde på detta ställe och visst kan jag känna ångest över att vi inte valde att göra vigselringarna lite personligare genom att åka dit istället för de stora juvelerarkedjorna och deras standardiserade utbud. Har du långt gångna funderingar på att köpa ett fint smycke, eller kanske omvandla gammalt guld du inte använder vill jag varmt rekommendera ADA Smycken och Design.

Det ser ut att dröja tills jag återigen får se the Big Apple, de som får möjlighet att åka med Mix Megapol lär få en riktig höjdarresa med NHL-hockey – New York Rangers vs Detroit Red Wings, lyxhotell och julshopping. NYC, 86th St. 2007.

The Tommy ringde inte imorse heller. Därmed är alla platser fyllda på Mix Megapols grabbplan till NYC. Känner mig dock som en dålig förlorare, detta då motiveringen till varför just jag skulle med var bättre än majoriteten av de som kom med. En man fick åka med för att hans fru är flygrädd. Dagens kille fick åka med för att han jobbar hårt och är gift med en danska… Vad det nu är för fel på danska kvinnor. Supermodellen Helena Christensen är en kvinna som mången man skulle gå genom eld för. Fast Brigitte Nielsen verkar ju i och för sig vara något som kan liknas med Satans styggaste sköka. Jaja, det hade varit kul. Två år mellan besöken i NYC skulle vara en ganska lagom frekvens.

Kat är Sales Director. Det skall firas med äkta findricka, på annan ort. Pol Roger blir det dock inte, den blev avverkad i somras, däremot en ordentligt kyld Piper-Heidsieck. Partille, Residenset, 2009.

+ Kat´s framgångar inom Mary Kay skall vi inom kort fira med Champagne och hotellvistelse. Vart hotellrummet är beläget är On a need to know basis only och hon vet alltså inte alls vart vi skall. Hon har fått två ledtrådar – Det är en historiskt intressant plats och hon har aldrig varit där. I år har vi bestämt oss; Residenset skall julpyntas ordentligt. Det kommer att bli väldigt fint med en ljussatt balkong och adventsstakar i alla fönster. Vi kommer dock inte att hinna klart innan 1a advent.

– Solen har försvunnit och Göteborg med omnejd kan bara betraktas i gråskala. Jag kan inte minnas när tillvaron var så här färglös senast. Det blir inget NYC 2009, och det hade jag inte heller räknat med. Men jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte hoppats på att Tommy från Mix Megapol skulle ringa just mig.

/Chris

~ by onemountainsplace on November 26, 2009.

8 Responses to “Rubiner är safirer.”

  1. De rullar en svart 9-3 2,8T Aero här i stan med omnejd. I vissa kretsar även känd som Lippes Black Diamond. Att innehavaren av denna utsökta bloggsida även gjort kopplingar mellan ovan beskrivna fordon och en Aston Martin DB9, får ju “min diamant” att bara glänsa ännu starkare. 🙂

    • Ja du Janne, din bil är väldigt fin. Förmodligen den finaste i min bekantskapskrets. Det finns linjer i bakpartiet som påminner om DB9 visst är det så… Men bara påminner. Du får väl trösta dig med det nu när du inte längre kan hävda att det är en Koenigsegg du åker runt i.

  2. Klart motiveringen kring grabben med den danska frun är av världsklass! Tänk dig själv att inte ha en aning om vad fruntimret babblar om och detta dagarna i enda. Tvivlar inte alls på att motiveringen för att du skulle få sticka iväg höll världsklass men säg den som inte tycker synd om den grabben. Och om du ändå finner det orättvist så kan jag strö än mer salta i såren. Gamla ullevi=48k=ka-tjing! Hörde btw att du fick en bra tjänst! Gratz dude!

    • Tack för det. Men fick jag en bra tjänst? Ingenting är klart på något sätt. Det kan bli bra, men fortfarande är det en bit kvar till ett eventuellt beslut. Tills dess är det sagt något mindre trevligt och tro mig, det kan du inte gratulera mig till. Så nä, vi får nog vänta med att fira vad gäller jobbet. New York-resan var min. Det vill jag fortfarande hävda… Utveckla gärna det där med G:a Ullevi och 48 000. CYA,

  3. Min sambo är svensk och trots det har jag ingen aning om vad hon babblar om hela dagarna.

  4. Min fru e från Trollhättan! Och där forsar ju vattnet tidvis helt okontrollerat för den oinvigde. När min madame öppnar munnen, och den är öppen konstant under dygnets ljusa timmar å lite till ska ni veta, så fattar jag oftast nada!

  5. Sture Allén som finner det fullt rimligt att fakturera en nota på 48lax för det hårda arbetet som lagts ned på en sketen arena som i folkmun redan kallades G:a Ullevi i ny tappning döptes till just det. Att fruntimmer babblar vet ju alla, att män inte lyssnar är lika känt men nog förstår man om man koncentrerar sig riktigt noggrant vad dom säger. En danska däremot är bara blajj. Omöjligt. Sedan kan jag ju trösta dig med att du redan varit i the big appel? Blir aldrig lika bra den andra gången man besöker det. I morgon är det 1 månad sedan AIK Guld 2LAX9!

    • Det där med Sture Alléns namngivande är direkt pinsamt, jag kan blott instämma. Han torde skratta gott hela vägen till banken, men i min värld har hans storhet i och med detta blivit mindre.

      The Big Apple kommer att bli föremål för mitt resande flera gånger till i modern tid. Det har jag bestämt i min ensamhet. Kanske blir det sämre nästa gång, men förmodligen bättre. Bättre hotell, finare kamera, mer rutin på att röra sig i staden. Nej, jag är övertygad om att jag kommer att trivas ännu bättre nästa gång.

      Gällande AIKs vinst på Gamla Ullevi så är det numera gammal skåpmat. Bäst-Före-datum har gått ut och vi andra har gått vidare. Ikväll kanske några får betala priset för sin våldsamma entré på arenan samma eftermiddag. Efterlyst, TV3, 21.00.

      I övrigt är det kanske dags att träna snart igen? Min kropp har för närvarande drabbats av svåra motgångar, men det är inget som skall kunna hindra lite fysisk aktivitet. Imon blir det dock smörgåstårta. Skaldjur-Edition.

      Take Care

Leave a Reply

 
